هومیوپاتی چیست و مزایای آن چه می باشد؟

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : جولای 24, 2019


هوميوپاتى چيست و چه مزایایی دارد؟

در پاسخ به این سوال که معنى كلمه هوميوپاتى چيست ؟ هوميوپاتى از دو جزء «هوميو» (HOMOEO) به معناى مشابه و «پاتى» (PATHY) به معناى بيمارى گرفته شده است كه در فارسى به «مشابه درمانى» ترجمه شده است، بدين معنا كه هر ماده ‏اى كه بتواند يك سرى علايم را در افراد سالم ايجاد کند، می تواند همان علايم را در فرد بيمار بهبود بخشد.

برای اینکه مفهوم هومیوپاتی و مشابه درمانی را بهتر درک کنید با یک مثال ساده شروع می کنیم، پياز! زمانى كه پياز را پوست مى‏ كنيد، معمولاً دچار علايمی مانند: آبريزش از چشم، آبريزش از بينى، سوزش چشم، سوزش بينى و گاهى سرفه و عطسه می شوید. اين علايم مشابه علايمى هستند كه ما در بيمارى سرماخوردگى و يا حساسيت‏ هاى فصلى مى‏ بينيم. بنابراين پياز را می ‏توان به عنوان جزئی از يك داروى هوميوپاتى در درمان سرماخوردگى‏ ها و حساسيت ‏هاى فصلى بكار برد، به همین سادگی!

این اصل ذكرشده در بالا را «قانون مشابهت» می نامند كه مهمترين قانون هوميوپاتى مى‏ باشد.

از مهمترین مزایای هومیوپاتی هم برای شما بگوییم:

داروهای هومیوپاتی عوارض دارویی ندارند.

هزینه درمان در هومیوپاتی بسیار کمترمی باشد.

پزشک هومیوپات وقت بیشتری برای بیمارصرف می نماید.

بیمار می تواند تمام مشکلات خود اعم از ذهنی و فیزیکی را به پزشک هومیوپات اعلام نماید.

پزشک هومیوپات همه علائم ذهنی، احساسی، فیزیکی و اجتماعی بیمار را در نظر خواهد گرفت.

و …

هومیوپاتی چیست

قانون مشابهت در طب هومیوپاتی چیست و طب هومیوپاتی چطور عمل می کند؟

سؤال بسیاری از کاربران این است که طب هومیوپاتی چطور عمل می‌کند و چطور درمان می کند. یکی از اصول طب هومیوپاتی قانون مشابهت است، طبق این اصل، طب هوميوپاتى يك قانون در طبيعت بوده و شما بدون كمك دارو نيز مى‏ توانيد مشابهت را ايجاد کنید.

مثال ساده آن می تواند سوختگى باشد كه همگی ما تجربه آن را داریم. بدين صورت كه می توان هرگاه جايى از بدن ما دچار سوختگى شد، بجاى آنكه آن را زير آب سرد نگه داريم، میتوان آن را در معرض آب گرم قرار دهيم و يا اينكه عضوى را كه دچار سوختگى شده است در معرض حرارت ملايمى قرار دهيم. در اين صورت خواهيد ديد كه كاهش درد و بهبودى زخم بطور عجیبی سريع تر اتفاق مى‏ افتد.

لازم به ذكر است كه شايد شما بتوانيد قانون مشابهت را با موسيقى يا يك رفتار و يا يك گفتار نيز ايجاد نماييد.

به عنوان مثال در آموزش‏‌هاى خودشناسى، «گروه درمانى» وجود دارد، بدين معنا كه در يك جمع شما بايد از گره ‏هاى روحى خود و نكات مثبت و منفى خود صحبت نماييد، ديگران كه در جمع حاضرند و صحبت ‏هاى شما را مى‏ شنوند در مى‏ يابند كه تنها آنها نبوده ‏اند كه چنين گره‏ هاى روحى‏ داشته ‏اند بلكه بسيارى ديگر از آدم های دیگر هم هستند كه از مشكلاتى مشابه رنج مى ‏برند و بنابراين دانستن اين دو نكته، كه بسيارى از مشكلات روحى در انسان ‏ها مشابه مى‏ باشند و از طرفى ديگر تنها آنها نيستند كه چنين مشكلاتى دارند به ايشان آرامش خاطر مى ‏بخشد و می ‏تواند مرهمى بر زخم ‏هايشان باشد.

جايگاه پزشكى هوميوپاتى در طب امروز

با توجه به تاریخچه هومیوپاتی که شما در اینجا می‌توانید درباره آن بخوانید، باید بگوییم بطور كلى به موازات پزشكى رايج كه آن را اصطلاحاً «پزشكى آلوپاتى» می ‏نامند، سيستم پزشكى جايگزينى وجود دارد كه در اصطلاح انگليسى آن را “Alternative Medicine” مى ‏نامند که در فارسى به طب مكمل يا طب جايگزين ترجمه شده است و از ديدگاه سازمان بهداشت جهانى (WHO) مشتمل بر حدود 90 رشته درمانى می ‏باشد كه مهمترين آنها عبارتند از:

طب سوزنى (Acupuncture)

هوميوپاتى (Homeopathy)

گياه درمانى (Phytomedicine)

یوگا (Yoga)

كايروپركتيك (chiropractic)

دازوهای هومیوپاتی

چرا تعدای از پزشكان كشورمان، هوميوپاتى را قبول ندارند؟

مهمترين علت عدم پذیرش هومیوپاتی توسط پزشکان ایرانی، ناآگاهى از وضعيت هوميوپاتى در جهان پزشكى امروز است. در این مقاله می‌توانید بیشتر با تفاوت پزشکی رایج و هومیوپاتی آشنا شوید. علت دوم آن عدم آشنايى با اصول طب هوميوپاتى و يا عدم هماهنگی اين اصول با آموخته‏ هاى آنان در طى 7 تا 11 سال آموزش پزشكى شناخته می‌شود. در طول تاريخچه هوميوپاتى بسيار تكرار شده است كه پزشكانى كه براى ردكردن هوميوپاتى شروع به مطالعه آن كرده ‏اند، بعداً از پيروان و اساتيد اين رشته شده ‏اند!

به عبارت ديگر در طى آموزش پزشكى رايج، دانشجویان اين ديد را پیدا می‌کنند كه انسان تنها از مجموع ه‏اى سلول، مولكول و آنزيم درست شده است، چرا كه مى ‏توانند اين اجزا را زير ميكروسكوپ و يا در آزمايشگاه به راحتى مشاهده نمايد در حالى كه در هوميوپاتى فرد در مى‏ يابد كه انسان به جز بُعد مادى داراى يك بعد انرژيتيك نيز مى‏ باشد كه احاطه بر اين بُعد مادى دارد و اين بُعد انرژيتيك فعلاً در تئورى‏ هاى شيميايى و فيزيكى موجود در دنيا نمى‏ گنجد و البته اين را بايد گفت كه افراد بسيارى هم هستند كه درصدد شناساندن و ملموس كردن اين بُعد انرژيتيك می باشند.

نظر شما در مورد طب هومیوپانی و درمان با طب هومیوپاتی چیست؟ آیا با این طب آشنا هستید؟ به شما توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با روند کار سایت تلومدیک سئوالات متداول عمومی را مطالعه کنید یا مطلب سؤالات متداول هومیوپاتی را ببینید و اگر سؤالی دارید در زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم

  1. fereshtejazayeri می گه:
    02:49 مورخه 24 اکتبر 19

    برای همه ی کسانی که برای کمک به دیگران تلاش میکنند آرزوی موفقیت دارم.

    3+
    • امیر زمانی می گه:
      13:43 مورخه 17 نوامبر 19

      سلام خانم جزایری عزیز،
      ممنون از لطف شما. موفق باشید.
      تیم تلومدیک

      1+
  2. masi.abdolreza می گه:
    14:24 مورخه 03 ژوئن 20

    با آرزوی موفقیت برای اقای دکتر عسگری و تیم پزشکی در تلومدیک ♥️

    1+
    • امیر زمانی می گه:
      12:29 مورخه 04 جولای 20

      با تشکر از محبت شما. امیدواریم مطالب سایت و خدمات تیم تلومدیک برای شما مفید بوده باشد.

      1+