کاربردهاى هومیوپاتى از درمان بیماری های جسمی تا بیماری های روحی

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : جولای 24, 2019


هومیوپاتی در درمان چه بیماری‌‎هایی کاربرد دارد؟

هوميوپاتی سيستم درمانی كاملی به موازات پزشكی رايج است، بدین گونه كه از بيماری‌های حادی نظير سرماخوردگی و اسهال و استفراغ گرفته تا بيماریهای مزمنی نظير سرطان‌ها و ام اس را می تواند تحت درمان قرار دهد. همچنين در حوادثی مثل شوك‌ها، پيچ خوردگی‌ها، شكستگی‌ها و ترميم زخم‌ها و سوختگی‌ها كاربرد دارد. درنتیجه می‌توان گفت در زمينه يك سری از بيماری‌ها درصد موفقيت، خيلی بالا و در بعضی ديگر درصد موفقيت پايين ممکن است پایین باشد. در اینجا می‌توانید اطلاعاتی در مورد تفاوت هومیوپاتی و پزشکی رایج کسب کنید.

به عنوان نمونه، در بيماری‌هايی مانند سردرد، سينوزيت، حساسيت‌های فصلی، مشكلات ريوی مانند آسم، كيست‌های سينه، ناراحتی‌های گوارشی، دردهای معده و ورم معده، سنگ های كليوی، شب ادراری کودکان، ناراحتی‌های ادراری، اختلالات جنسی مثل سردمزاجی يا ميل جنسی بيش از حد، ناتوانی وکم توانایی جنسی، مشكلات زنان و زايمان مانند نازايی و ديرزايی می‌تواند کاربردهای هومیوپاتی را مشاهده کرد.

علاوه‌براین درمان فيبروم‌های رحمی، كيست‌های تخمدان و اختلالات پريود و دردهای قبل از آن، دردهای استخوانی و عضلانی و مشكلات پوستی مانند آکنه‌ها، کهیرها و حساسیت‌های پوستی و فصلی و به‌خصوص مسائل روحی روانی نظير افسردگی، اضطراب و ترس نیز با روش هومیوپاتی دارای درصد موفقيت بالا است. ولی در بيماری‌هايی مانند سرطان‌ها، M.S و ايدز درصد موفقيت آن بسيار پايين است.

کاربرد هومیوپاتی برای حل مشکل زنان باردار و نوزادان

 
 

در مورد کاربردهای هومیوپاتی همان‌طور که در بالا اشاره کردیم بسیار گسترده است. یکی از این کاربردها مربوط به زنان حامله، نوزادان و مشکلات آن‌ها خواهد بود. درواقع هومیوپاتی در این دوره هم راه‌حل‌هایی دارد؛ چرا كه داروهای هوميوپاتی در مقادير تجويزشده عوارض جانبی ندارند لذا نوزادان و خانم های باردار حتی در سه ماهه اول حاملگی نيز می‌توانند از آنها استفاده كنند.

اصولاً از آنجايی كه فرزندان، بسياری از حالات ذهنی و جسمی خود را از والدينشان به ارث می‌برند، توصيه می‌شود كسانی كه هنوز ازدواج نكرده‌اند و يا هنوز بچه‌دار نشده‌اند هرچه زودتر، صرف نظر از اينكه احساس سلامتی می‌كنند يا خیر به يك پزشك هوميوپات مراجعه کنند تا در طی روند استفاده از داروهای هوميوپاتی اين خمير مايه مشكلات جسمی يا ذهنی كه در همه ما وجود دارد و در هوميوپاتی آن را به نام ميازم می شناسيم به شكلی خفيف‌تری به نسل بعد انتقال يابد تا بتوانيم تا در سایه برخورداری از مزایای هومیوپاتی، نسلی سالم تر از قبل نیز داشته باشیم.

homeopathy and / هومیوپاتی و حاملگی

آیا طب هوميوپاتی محدودیت هم دارد؟ علل آن چیست؟

به‌طوركلی ما نبايد با روش درمانی هوميوپاتی با تعصب بی‌مورد برخورد كنيم، چراكه هدف، بهبودی بيمار با كوتاه‌ترين، ايمن‌ترين و کم‌هزینه‌ترین روش است. لذا بطور مثال در مورد آپانديسيت كه ما فرصت كوتاهی داريم، بايد تكليف مريض را حداكثر در طی 24 ساعت معلوم کنیم.

در اين موارد ما داروی هوميوپاتی را تجويز كرده ولی بيمار را هم سريعاً به بيمارستان معرفی می‌كنيم. چنانچه داروی هوميوپاتی دقيق انتخاب شده باشد، بيمار لزومی به جراحی پيدا نخواهد كرد، در غير اين صورت بيمار بايد حتماً جراحی شود. پس در اين مورد محدوديت ما به علت زمان بوده است.

دلیل محدودیت هومیوپاتی در سرطان

در بيماری‌هايی مانند سرطان يا ايدز هرچند كه اخباری از بهبودی اين بيماری ها توسط هوميوپاتی در رسانه‌های مختلف اعلام می‎شود، اما دست ما بسيار بسته است و درصد موفقيت در اين گونه بيماری‌های پيشرفته قابل مقايسه با درصد موفقيت در ديگر بيماری ‌ای غيرپيشرفته نیست. در اينجا محدوديت ما به خاطر نيروی حياتی بسيار تحليل رفته فرد است.

محدوديت ديگر هوميوپاتی در مورد بيمارانی است كه ساليان سال از داروهای سنگينی مانند كورتون ها، هورمون ها، مخدرها، داروهای شيمی درمانی و يا داروهايی نظير ليتيوم و هالوپريدول استفاده كرده‌اند. البته سابقه استفاده‌كردن از اين داروها مغايرت صددرصد با استفاده از داروهای هوميوپاتی ندارد، ولی در اين موارد مدت درمان بسيار طولانی خواهد بود و يا اينكه بيرون‌ريزیهای شديدی (Aggrevations) را بيمار می‌بايست تحمل كند كه بسياری از اوقات اين دو مورد ذكرشده خارج از تحمل بيمار خواهد بود.

محدودیت هومیوپاتی در حوادث

محدوديت ديگر هوميوپاتی در حوادث است. مثلاً در مورد شكستگی استخوان ها، شما الزاماً می‌بايست استخوان را جا انداخته و گچ‌گيری کنید، اما می‌توان در اين موارد نوعی داروی هوميوپاتی را تجويز كرد كه طول مدت جوش خوردن شكستگی را كوتاه کند و يا رگ پاره شده را حتماً بايد با جراحی ترميم كرد ولی باز می‌توان با داروی هوميوپاتی زمان بهبودی را تسريع نمود.

محدودیت در سبک زندگی بیمار


از ديگر موارد محدوديت هوميوپاتی روش زندگی فردی یا همان لایف استایل فرد است. به عنوان مثال كسی كه شغلش پر از استرس‌های كاری است، داروهای هوميوپاتی بر او كم اثرتر خواهند بود، چراكه انرژی فرد دائماً در حال تحليل رفتن است و يا اگر مثلاً شغل فرد با بی‌خوابی همراه باشد طبيعتاً اين بی‌خوابی يك سری مشكلات جسمی و روحی را برای او به همراه خواهد داشت.

داروهای هومیوپاتی / homeopathy medicine

طول مدت درمان با هومیوپاتی برای هر بیمار چقدر است؟

طول مدت درمان با هومیوپاتی سؤالی است كه اكثر مراجعه كنندگان معمولاً از پزشك هوميوپات خود می‌پرسند اما بايد ذكر كرد كه به هيچ عنوان اين سؤال پاسخ مشخصی ندارد ولی می توان چند قاعده اصلی زیر را برای در نظر گرفتن حدود طول مدت درمان با هومیوپاتی در نظر گرفت:

1 – هرچه سن بيمار پايين‌تر باشد، عمق بيماری كمتر و طول مدت درمان كوتاه‌تر خواهد بود.
2 – اگر بيماری ارثی باشد، چون عمق بيماری بيشتر است، طول مدت درمان طولانی‌تر خواهد بود.
3 – هرچه تعداد بيماری‌هايی كه يك فرد دارد بيشتر باشد، طول مدت درمان طولانی‌تر خواهد بود.
4 – چنانچه بيمار مجبور به استفاده از داروهای شيميايی باشد، مثل استفاده از داروهايی نظير انسولين، داروهای فشارخون و داروهای اعصاب، طول مدت درمان بيشتر خواهد بود.
5 – چنانچه فرد بهداشت شغلی، روانی، غذايی و… را رعايت نكند، طول مدت درمان نيز بيشتر خواهد بود.
6 – در اين ميان پاسخ بدن فرد به داروهای هوميوپاتی را نيز بايد ذكر كرد. چرا كه در تجربه مشاهده شده است كه در بعضی از خانواده‌ها داروی هوميوپاتی به راحتی و در بعضی ديگر به سختی و به كندی عمل می‌كند.

نهايتاً شما می بايست به هوميوپاتی به چشم يك نياز طبيعی بدن نگاه كرده و هر ماهه بدن خود را تنظيم نمائيد هرچند كه بعد از مدتی پزشك شما فاصله ديدارهای بعدی شما را به 2، 4، 6 و یا حتی 12 ماه بعد موكول خواهد نمود.

داروهای هومیوپاتی / homeopathy medicine

آیا طب هومیوپاتی تلقین است؟

طب هومیوپاتی مسلماً تلقین نیست؛ چرا كه هومیوپاتی به عنوان یک رشته پزشکی اثبات شده و طب هوميوپاتی در گياه پزشكی و دامپزشكی نيز كاربرد دارد و هم اكنون در ایران نیز دامپزشكانی هستند كه از اين شيوه درمانی استفاده می كنند.

از سوی دیگر بايد دانست كه روش تلقين درمانی نيز وجود دارد كه متفاوت از طب هوميوپاتی است. شما می‌توانيد با تلقين برای خود سرطان درست كنيد و يا حتی آن را معالجه کنید ولی مسلماً برای اين كار نياز به انرژی زياد و ساعت‌ها وقت است. درحالی‌كه در هوميوپاتی بيمار بدون آنكه بخواهد تمركز خاصی را انجام دهد و يا وقت خاصی را برای درمان خود صرف كند، بهبود می‌یابد و اين در موارد حاد كاملاً واضح است. به‌طوری‌كه اغلب در اين موارد فقط نام معجزه را می توان برای آن متصور شد.

بسياری از بيماران اظهار کرده‌اند كه با اسهال و استفراغ حاد و يا آنفلوانزای حاد با حال عمومی كاملاً بد به پزشک هویمیوپات مراجعه كرده‌اند و با كمك داروهای هوميوپاتی در طی 24 ساعت و يا حتی با مصرف داروی مربوطه در مطب، هنگام خارج شدن از مطب كاملاً بهبود يافته‌اند. به این نکته هم باید اشاره کرد که اين واقعيت هم وجود دارد، اگر فردی به پزشك خود اعتقاد داشته باشد (صرف نظر از نوع طب به كار رفته) بهتر و سريع‌تر نتيجه می‌گيرد.

کلام آخر




و کلام آخر در مورد کاربردهای هومیوپاتی باید اشاره کنیم هرچند این روش درمانی در درمان برخی از بیماری‌های می‌تواند عملکرد درخشانی داشته باشد اما در بیماری‌هایی که نیاز به جراحی در اولویت باشد و زمان محدود داشته باشیم، نمی‌تواند به خوبی ظاهر شود.

با همه اینها در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، میگرن، استرس، دردها و بی‌نظمی‌های قاعدگی اثبات شده است که هومیوپاتی روشی قابل اعتماد خواهد بود. نظر شما در این باره چیست و آیا تاکنون تجربه استفاده از روش درمانی هومیوپاتی را در درمان بیماری خاصی داشته‌اید؟ اگر بله خوشحال خواهیم شد، زیر همین پست نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

 
 

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم