هومیوپاتی در ایران

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : جولای 24, 2019


تاريخچه مختصر طب هوميوپاتى در ايران

شاید بتوان قدمت هومیوپاتی در ایران را به 80 سال پیش نسبت داد. درواقع 80 سال پیش در ایران افرادی بودند که این روش درمانی را می‌شناختند. حتى بيمارانى را نیز با این روش درمان می‌كرده‌اند (مانند دكتر حسن بهره‏‌مند از سال 1307 و شادروان دكتر طبيبى). ولی هيچكدام از آنها اقدام به تربيت دانشجو نكرده بودند تا اينكه در سال 1372 آقاى دكتر ناصرى نويسنده معروف كتاب يك، ابتدا در دانشگاه آزاد اسلامى تهران و سپس در دانشگاه اروميه اولين دوره‌‏هاى آموزشى هوميوپاتى را برگزار کردند و پس از آن نيز با برگشتن آقاى دكتر ميرزازاده به كشور دوره‏‌هاى بعدى آموزش پزشكى هوميوپاتى با كمك آقاى مهندس بهشتى شكل گرفت. البته قبل از آقايان دكتر ناصرى و ميرزازاده كسانى نيز مانند آقاى دكتر اسفنديارى درصدد آموزش و گسترش هوميوپاتى بوده‌‏اند.

پس از آقاى دكتر ناصرى، آقاى دكتر تهرانى و خانم دكتر آذر، مجدداً كلاس‏‌هاى آموزش هوميوپاتى در دانشگاه آزاد را برقرار کردند كه این دوره‌های هومیوپاتی در ایران تا امروز هم ادامه دارند. در سال 1378 درمانگاه كل‏‌نگر در خيابان باقرخان به همت آقاى دكتر سامع شكل گرفت و در سال 1382 دوره آموزش هوميوپاتى در دانشگاه تهران (دانشكده دامپزشكى) زير نظر استاد ارجمند آقاى دكتر رادمهر و آقاى دكتر جعفرى شروع شد كه امروزه نيز فعال است.

هومیوپاتی در ایران

در اين بين نيز انستيتوى هوميوپاتى انگليس (British Institute of Homeopathy) در ابتدا با نمايندگى آقاى دكتر ناصرى و سپس با نمايندگى آقای دكتر فريد آذر، شروع به تربيت پزشکان هوميوپات کردند. در سال 1382 نيز دوره‏اى در واحد بسيج دانشجويى دانشگاه علوم پزشكى ايران زير نظر آقايان دكتر جلالى و آل ياسين شكل گرفت كه این دوره هم تا به امروز فعال مى ‏باشد.

همزمان با افزايش تعداد دانش‏‌آموختگان هوميوپاتى، روزبه‌روز بر تعداد استفاده‏‌كنندگان از اين روش درمانى نيز افزوده شده است، به طورى كه امروزه هومیوپاتی در ایران در چندين شهر مانند تهران، شيراز، اروميه، تبريز، كرج، اصفهان، مشهد، گرگان، كاشان و… امکان دسترسی به پزشکان هومیوپات وجود دارد و دامنه آن هر روز گسترده‏‌تر می‌ى‏شود.

جايگاه قانونى هوميوپاتى در ايران

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى، پس از بررسىی‌هاى فراوان در دى ماه 1377 رسماً فعاليت هوميوپاتى در ایران را قانونى اعلام كرده و سازمان نظام پزشكى نيز بعدتر هوميوپاتى را مجاز اعلام کرده است. در حال حاضر كسانى كه اجازه فعاليت رسمى پزشكى دارند، مى‌‏توانند داروهاى هوميوپاتى را به بيماران خود تجويز کنند كه اين گروه شامل پزشكان، ماماها و دندان‏پزشكان خواهد بود. از طرف ديگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى درصدد تهيه برنامه درسى مدونى است تا رشته تخصصى هوميوپاتى در ایران را به عنوان يكى از تخصص‏‌هاى پزشكى ايجاد کند. انجمن هوميوپاتى ايران، نيز از سال 1380 رسماً كار خود را آغاز کرده است. در اینجا می‌توانید تفاوت بین هومیوپاتی و طب رایج را مطالعه کنید.

کلام آخر

در پایان نیز باید اشاره کنیم هر چند هومیوپاتی در ایران قدمت طولانی ندارد اما روش درمانی کل‌نگری است که تاکنون پزشکان زیادی توانسته‌اند، نتایج درخشانی را از آن کسب کنند. در اینجا می‌توانید مزایای هومیوپاتی را بخوانید. نظر شما در این باره چیست؟ آیا تاکنون تجربه استفاده از روش درمانی هومیوپاتی را در درمان بیماری داشته‌اید؟ اگر بله خوشحال خواهیم شد تا نظرات خود را در این باره زیر همین پست با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم