هومیوپاتی برای درمان کم خونی چه راهکارهایی دارد؟

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : ژوئن 14, 2020

کم خونی یکی از مشکلات بدنی است که گاهی در اثر بی توجهی و گاهی هم به دلیل عوامل ژنتیکی ممکن است در بدن ایجاد شود و فرد را با چالش‌هایی رو به رو کند که در این زمینه هومیوپاتی برای درمان کم خونی راهکارهای خاصی دارد.

امروزه جهان مدرن به‌سرعت در حال حرکت است. در این راستا افراد زیادی را می‌بینیم درگیری‌ها و مشغولی‌های زیادی دارند. این دسته از افراد چون زمان زیادی را کار می‌کنند، به‌تبع نسبت استراحت و یا سبک زندگی سالم توجه کمتری نشان می‌دهند. یکی از عواقب این بی‌توجهی‌ها ابتلا به بیماری‌هایی همچون کم‌خونی است.

در بسیاری از حالت‌ها می‌توان دلیل ابتلا به کم‌خونی را پاسخ بدن به بی‌توجهی نسبت به آنچه که از غذاهای روزانه به بدن می‌رسد، دانست. اما جای نگرانی نیست، هم پزشکی رایج و شاخه‌ای از طب سنتی یعنی هومیوپاتی برای درمان کم خونی راهکارهای خوبی را ارائه می‌دهند. علاوه بر این توجه به رژیم غذایی نیز می‌تواند در کاهش علائم کم خونی مؤثر باشند.

anemia / درمان کم خونی

کم خونی

همان‌طور که در مقدمه این مطلب بیان کردیم ، امروزه کم خونی نسبت به گذشته رواج بیشتری دارد و نشانه‌های آن به شکل‌های مختلف در افراد ظاهر می‌شود. اما اینکه کم خونی چیست و چه نشانه‌هایی دارد و برای درمان آنچه باید کرد موضوعاتی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اگر میزان هموگلوبین خون یا سلول‌های قرمز در خون کم باشند، فرد به کم خونی یا به‌اصطلاح آنمی دچار می‌شود. گفتنی است که هموگلوبین وظیفه رساندن اکسیژن به همه قسمت‌های بدن را دارد. درنتیجه‌ی این اتفاق بدن اکسیژن لازم را دریافت نمی‌کن و دچار ضعف و خستگی خواهد شد. در این راستا باید بگوییم که کم خونی می‌تواند در بین کودکان تا بزرگ‌سالان نیز رواج داشته باشد.

دلایل ابتلا به کم خونی

جدای از رژیم غذایی نامناسب آنمی یا کم خونی می‌تواند ارثی نیز باشد. همچنین خوب است بدانید خانم‌های مبتلا به سندروم تخمدان یا بی‌نظمی‌های قاعدگی هم ممکن است دچار کم خونی شوند. پس تاکنون سه دلیل اصلی برای کم خونی را می‌دانیم که عبارت‌اند از: رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم، دلایل ارثی و بیماری‌های تخمدان و مشکلات قاعدگی.

anemia / درمان کم خونی

انواع کم خونی و نشانه‌های آن

در درمان کم خونی باید نوع آن مشخص باشد. این مشکل انواع مختلفی دارد و بر اساس شرایط گوناگونی دسته‌بندی می‌شود که ما در ادامه به انواع آن اشاره خواهیم کرد:

  • خونریزی، زایمان و یا بیماری‌هایی مانند زخم معده که منجر به خونریزی می‌شوند، درنهایت ممکن است باعث کم خونی شوند.
  • کمبود آهن در دوران بارداری، رژیم غذایی ضعیف یا خونریزی به دلایل مختلف می‌تواند یکی دیگر از دلایل کم خونی خواهند بود.
  • برخی از کم‌خونی‌ها نیز به دلیل کمبود ویتامین B12 یا اسیدفولیک در بدن رخ می‌دهند.
  • برخی از بیماری‌های خود ایمنی باعث می‌شوند تا بدن نتواند ویتامین B12 را جذب کند که درنتیجه منجر به کم خونی نیز خواهد شد.
  • از بین رفتن سلول‌های خونی (همولیز) در اثر برخی بیماری‌ها مانند مالاریا باعث تخریب گلبول‌های قرمز می‌شوند
  • کمبود هموگلوبین در خون که معمولاً ارثی است و باعث کم خونی می‌شود. به این نوع کم خونی نیز تالاسمی گفته می‌شود.

نشانه‌های کم خونی

در مورد نشانه‌های کم خونی باید بگوییم که ممکن است در ابتدا نشانه‌های ابتلا به کم خونی ضعیف باشد و فرد متوجه آن نشود. در این راستا یک آزمایش خون می‎‌تواند کم خونی و نوع آن را مشخص کند. برخی از علائم کم خونی عبارت‌اند از:

  • ضعف و رنگ‌پریدگی
  • خستگی
  • احساس درد در قفسه سینه
  • احساس سرگیجه
  • بی‌حسی و یا سردی اندام‌ها
  • سردرد
  • ضربان نامنظم قلب

anemia / درمان کم خونی

درمان کم خونی با روش‌های خانگی

برای درمان کم خونی با روش‌های خانگی یا تکمیل درمان با استفاده از این روش‌ها در گام اول باید غذاهایی را در رژیم غذایی قرار داد که سرشار از آهن و دیگر ویتامین‌های ضروری برای جبران هموگلوبین ازدست‌رفته و همین‌طور تولید گلبول قرمز باشند. که در اصطلاح به این غذاها غذاهای خون‌ساز نیز گفته می‌شود.

پس غذاهایی که حاوی آهن هستند دو دسته دارند یک دسته مانند گوشت که بدن می‌تواند آهن را به‌طور مستقیم از آن‌ها دریافت کند. دسته دیگر میوه‌ها و سبزیجاتی هستند که ویتامین‌هایی دارند که به جبران کم خونی کمک می‌کنند. در ادامه ما به تعدادی از غذاهایی که در جذب آهن و جبران کم خونی می‌توانند مفید باشند را معرفی خواهیم کرد. البته توجه داشته باشید در شرایط حاد و زمانی که کم خونی از حد معمول شدید‌تر است می‌بایست از مکمل آهن نیز با مشورت پزشک در کنار رژیم غذایی مناسب استفاده کرد.

سبزی‌های سبز

vegatable/ سبزی های مناسب کم خونی

سبزی‌هایی که برگ سبزی دارند می‌توانند منابع غنی آهن و راهی مناسب برای درمان کم خونی یا جلوگیری از ابتلا به آن نیز باشند. این سبزی‌ها عبارت‌اند از: اسفناج، کلم بروکلی، چغندر. درواقع هرچه سبزی‌های مصرفی هرچه برگ سبزتری داشته باشند می‌توانند بیشتر به جذب آهن در بدن کمک کنند. درواقع سبزی‌هایی مانند اسفناج حاوی آهن، ویتامین‌های B12 و اسیدفولیک است. همچنین غذاهایی حاوی خانواده مرکبات، لوبیا و دانه‌ها نیز غنی از ویتامین‌هایی مناسب برای مبارزه با کم خونی هستند. در این راستا ویتامین C نیز می‌تواند در جذب آهن نیز کمک‌کننده باشد. می‌توان برای تأمین این ویتامین غذاهایی مانند مرکبات، توت‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای و گردو را در برنامه غذایی قرار داد.

گوشت قرمز و گوشت مرغ

همه گوشت‌ها دارای آهن هستند که می‌توانند به‌طور مستقیم توسط بدن جذب شوند. پس برای تأمین سلامتی آن و همچنین تأمین آهن موردنیاز نیز مفید خواهند بود. البته گوشت‌هایی مانند گوشت مرغ آهن کمتری نسبت به گوشت‌های قرمز دارد.

جگر

liver/ جگر برای درمان کم خونی

بیشتر مردم گوشت‌های شامل قسمت‌های مختلف بدن حیوانات را دوست ندارند اما باید بگوییم که جگر برای درمان کم خونی فوق‌العاده است. این ماده غذایی سرشار از آهن و فولات قوی است که به بهبود علائم کم خونی کمک خواهد کرد. البته بخش‌هایی مانند زبان و دل گاو نیز سرشار از آهن هستند.

غذاهای دریابی

غذاهای دریایی کنسرو شده منابع خوبی از آهن هستند. البته ماهی قزل‌آلا نیز حاوی مقدار زیادی کلسیم است. در این زمینه باید دقت شود چراکه کلسیم زیاد در بدن مانع جذب آهن خواهد شد. اما به‌غیراز ماهی قزل‌آلا سایر غذاهای دریایی سرشار از آهن هستند و می‌توانند به افراد در درمان کم خونی کمک کنند.

حبوبات

غذاهایی همچون لوبیا، نخودها، سویا، نخودفرنگی و لوبیاچیتی نیز برای درمان کم خونی و همچنین آن دسته از افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند می‌تواند غذای مناسبی را رقم بزند.

آجیل‌ها و دانه‌ها

بسیاری از دانه‌ها و آجیل‌ها منابع خوبی برای آهن هستند. می‌توان آن‌ها را به‌تنهایی استفاده کرد و یا در سالاد و یا غذاها بکار برد. توصیه می‌شود که آن‌ها را به‌صورت خام مصرف کنید تا نتایج بهتری را از خود نشان دهند و عوارض دیگر نداشته باشند. برخی از آجیل‌هایی که حاوی آهن عبارت‌اند از : دانه کدوتنبل، بادام‌هندی، پسته، شاهدانه و دانه آفتابگردان. با همه این‌ها باید بوییم مواد حاوی زینک برای درمان کم خونی عالی هستند و برای آشنایی بیشتر با آن‌‌ها می‌توانید مقاله 10 نمونه از بهترین غذاهای حاوی زینک را مطالعه کنید.

homeopathy/ راهکار هومیوپاتی برای درمان کم خونی

راهکارهای هومیوپاتی برای درمان کم خونی

شاید کم خونی یا آنمی به‌تنهایی ی بیماری محسوب نشود اما این مشکل باعث ایجاد بیماری‌های دیگری خواهد شد. از طرف دیگر افراد مبتلا به کم خونی با مشکلاتی همچون خستگی، ریزش مو، درد در قسمت‌های مختلف بدن مواجه هستند. در این راستا علاوه بر پزشکی رایج که بیماران را به خوردن داروهای مکمل حاوی آهن تشویق می‌کند، روش درمانی هومیوپاتی برای درمان کم خونی نیز راهکارهای مختلفی دارد. درواقع داروهای هومیوپاتی از منابع طبیعی و معدنی به دست می‌آیند و می‌توانند اثرات بسیار خوبی از خود به‌جای بگذارند و درمان تضمین‌شده‌ای را به ارمغان آورند. در ادامه به تعدادی از راهکارهای هومیوپاتی برای درمان کم خونی اشاره خواهیم کرد.

درمان ضعف و خستگی

معمولاً از نشانه‌های کم خونی که بیشتر در خانم‌ها نیز دیده می‌شود، ضعف و خستگی، کمردرد و سرگیجه است. در این راستا هومیوپاتی برای درمان کم خونی و نشانه‌های آن راهکار و داروی مشخصی به نام Farinosa را دارد که بعد از معاینه توسط هومیوپات تجویز خواهد شد. در این زمینه می‌توانید مطلب راهکارهای هومیوپاتی برای درمان خستگی مزمن را نیز مطالعه کنید.

خونریزی‌های شدید

یکی دیگر از روش‌های درمان هومیوپاتی برای کم خونی مخصوص افرادی است که خونریزی‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند. این خونریزی‌های ممکن است به دلیل اتفاقات مختلف و یا قاعدگی‌های نامنظم بوده باشد. در این بخش پزشک هومیوپات امکان تجویز دارویی را دارد که علاوه بر درمان خونریزی به تنظیم خونریزی دوران پریود نیز کمک می‌کند. همچنین این دسته از افراد با علائمی مانند خستگی، سرگیجه، رنگ‌پریدگی و احساس سرما مواجه هستند که با دران کم خونی این علائم نیز می‌توانند درمان شوند.

کم خونی ناشی از بیماری‌های روحی

برخی از بیماری‌های کم خونی مربوط به مشکلات روحی مانند افسردگی، غم و اندوه است. در این راستا نیز پزشک هومیوپات ماهر با معاینه و بررسی دقیق شرایط بیماری و تشخیص صحیح می‌تواند به درمان وی کمک کند. تا علاوه بر از بین رفتن غم و اندوه، کم خونی فرد نیز درمان شود.

کنترل وزن

کنترل وزن تأثیر بسیار خوبی در درمان کم خونی خواهد داشت. معمولاً افراد لاغر بیشتر دچار کم خونی می‌شوند. این دسته از افراد می‌بایست در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب از توصیه‌های پزشک هومیوپات نیز بهره بگیرند. علاوه بر این، این دسته از افراد میل به خوردن غذاهای نمکی دارند و خستگی‌های طولانی‌مدت را نیز تجربه می‌کنند. در این راستا باید بگوییم که کنترل فشارخون نیز از دیگر راهکارهای هومیوپاتی برای درمان کم خونی است.

درمان کم خونی / anemia redemy

کم خونی در دوران بارداری

یکی دیگر از کم‌خونی‌هایی که خانم‌ها ممکن است با آن مواجه شوند، کم‌خونی‌های دوران بارداری است. در این راستا هومیوپاتی روشی ایمن برای حفظ سلامت جنین و مادر و همین‌طور مشکل کم خونی ایجادشده ارائه می‌دهد. این دسته از خانم‌های باردار معمولاً ضعف بدنی و در برخی از مواقع تپش قلب را تجربه می‌کنند.

هومیوپاتی برای درمان ضعف شدید در اثر کم خونی

برخی از افرادی که با کم خونی مواجه هستند علاوه بر ضعف و کم خونی علائمی مانند سوزن شدن را در بخش‌های مختلف بدن خود مانند دست یا پا تجربه می‌کنند. این افراد معمولاً در انجام کارهای مختلف نیز دچار نگرانی می‌شوند. و میل به نوشیدن نوشیدنی‌های سرد و بستنی دارند. درنتیجه هم مشکل روحی ناشی از کم خونی و هم علائم فیزیکی نیز با طب هومیوپاتی برای درمان کم خونی قابل‌درمان است.

کم خونی ناشی از اختلالات تغذیه‌ای

ازآنجایی‌که برخی از افراد در اثر سو تغذیه دچار کم خونی می‌شوند. علاوه بر اصلاح رژیم غذایی خود می‌توانند از روش درمان هومیوپاتی نیز برای درمان کم خونی کمک بگیرند. درواقع این نوع از کم‌خونی‌ها ممکن است با علایمی مانند یبوست نیز در بیمار همراه باشد. همچنین می‌توان از هومیوپاتی برای درمان کم خونی در کودکان لاغر و ضعیف نیز استفاده کرد.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید هومیوپاتی روش درمانی مناسبی است که می‌تواند برای درمان کم خونی مورداستفاده قرار بگیرد. درواقع این روش درمانی برای انواع مختلف کم خونی که با دلایل متفاوت نیز بروز می‌کنند، استفاده می‌شود. در این راستا باید بگوییم که افراد درگیر این مشکل می‌توانند برای درمان کم خونی توسط روش درمانی هومیوپاتی به یک هومیوپات باتجربه و ماهر مراجعه کنند. پزشک هومیوپات با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد می‌تواند داروی مناسبی را تجویز کند تا کم خونی را در افراد برای همیشه از بین ببرد. نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا تاکنون از روش درمانی هومیوپاتی برای درمان کم خونی استفاده کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم