راهکارهای هومیوپاتی برای درمان سندروم خستگی مزمن

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : می 24, 2020

سندروم خستگی مزمن از مشکلاتی است که می‌تواند باعث اختلال در روند زندگی افراد شود. معمولا از روش هومیوپاتی نیز برای درمان این مشکل استفاده خواهد شد. این روش عارضه ای برای افراد ندارد و درمانش مؤثرتر است.

سندروم خستگی مزمن به وضعیتی گفته می‌شود که بیمار به خستگی بیش از اندازه مبتلا بوده و این نوع از خستگی معمولاً با استراحت و خواب برطرف نمی‌شود. خستگی مزمن می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله افسردگی، کم خونی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و غیره داشته باشد اما اینکه بگویم این حالت بر اساس بی‌خوابی یا اضطراب رخ می‌دهد این‌گونه نیست و شرایط بیمار سخت‌تر از شرایط خستگی است که در اثر بی‌خوابی اتفاق می‌افتد.

با این‌حال این وضعیت در کیفیت زندگی افراد تأثیرگذار بوده و بهتر است برای آن فکری شود. در طب سنتی شاخه هومیوپاتی برای درمان سندروم خستگی مزمن نیز راهکارهای بدون عارضه و البته مؤثری وجود دارد که می‌تواند راهگشا باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با سندروم خستگی مزمن و همچنین راه‌های درمان و مقابله با آن آشنا شوید.

سندروم خستگی مزمن / هومیوپاتی

معرفی سندروم خستگی مزمن

خستگی مزمن (Chronic Fatigue Syndrome) با به اصطلاح CFS شرایطی پیچیده ناشی از اختلالی در بدن است که خود ر به‌صورت خستگی بیش از اندازه نشان می‌دهد و معمولاً نیز برای آن دلیل مشخصی پیدا نمی‌شود و یا با استراحت برطرف نخواهد شد. شاید در تصور برخی‌ها این‌گونه باشد که می‌توان آن را با خواب خوب درمان کرد، اما باید بگوییم که موضوع فراتر از این‌ها است و برای درمان نیاز به بررسی بیشتری از وی متخصص دارد.

علائم خستگی مزمن (CFS)

سندروم خستگی مزمن تحریک‌پذیری و عصبانیت و مواردی مشابه این‌ها داشته باشد. علاوه بر این‌ها از دیگر علائم خستگی مزمن عبارت‌اند از:

  • کاهش اشتها
  • اختلال در انجام کارهای روزمره
  • عرق کردن شبانگاهی
  • کمبود انگیزه و افسردگی
  • اختلالات روده‌ای
  • اختلالات قلبی
  • مشکلات گوارشی

البته خوب است بدانید که برخی از روش‌های درمانی سنتی همچون هومیوپاتی برای درمان خستگی مزمن می‌توانند مفید باشند و در کنار آن نیز بکار گرفتن برخی از روش‌های درمان خانگی نیز در این راستا مؤثر خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا با چند روش درمان خانگی در این زمینه آشنا شوید و بعدازآن نیز به تأثیر و نقش هومیوپاتی برای درمان خستگی مزمن خواهیم پرداخت.

سندروم خستگی مزمن / هومیوپاتی
روش‌های درمان خانگی برای درمان سندروم خستگی مزمن

افرادی که دچار خستگی مزمن هستند باید دقت داشته باشند تا بتوانند دلیل واقعی خستگی و مشکل خود را بیابند. چراکه با پیدا کردن دلیل نصف راه را رفته‌اند. اما در این راستا برای کاهش خستگی‌های مزمن می‌توان روش‌های درمانی مشخصی را در خانه در پیش گرفت.

سنبل‌الطیب

مصرف سنبل‌الطیب قبل از خواب کمک می‌کند تا بیماران مبتلا به سندروم خستگی مزمن خواب آرامی را در شب تجربه کنند. با این حساب خوب است افراد مبتلا این گیاه را به مدت دو ماه قبل از خواب مصرف کنند.

سبزی‌هایی با برگ سبز

سبزی‌های سبز مانند اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مؤثری هستند که مصرف منظم آن‌ها در طول روز، به کاهش خستگی روزانه کمک قابل‌توجهی خواهد کرد. اگرچه به‌طور مستقیم هنوز ارتباط مصرف چنین سبزی‌هایی با درمان سندروم خستگی مزمن اثبات نشده است اما همه ما می‌دانیم که این سبزی‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث تأمین انرژی موردنیاز بدن نیز خواهند شد.

عصاره گیاه شیرین‌بیان

برخی از افرادی که به خستگی مزمن دچار می‌شوند، دچار فشارخون غیرطبیعی نیز هستند. مصرف عصاره گیاه شیرین‌بیان باعث خواهد شد فشارخون پایین در این افراد تنظیم شود و شیرین‌بیان با خواص ضدالتهابی که دارد میزان سدیم خون را افزایش دهد. درنتیجه سطح انرژی بدن نیز افزایش پیدا می‌کند. افراد مبتلا به فشارخون پایین می‌توانند روزانه 500 میلی‌گرم شیرین‌بیان را دو تا سه بار در روز مصرف کنند.

food-for-Chronic-fatigue/ غذاهای مناسب برای سندروم خستگی مزمن

اسیدهای چرب ضروری

برخی از افراد نیز به دلیل پایین بودن میزان سطح چربی بدنشان دچار سندروم خستگی مزمن می‌شوند. در این راستا توصیه می‌شود این افراد حتماً با مراجعه به پزشک مکمل‌های دارویی و یا غذایی مناسبی همچون روغن ماهی و یا روغن کتان را مصرف کنند.

تشخیص سندروم خستگی مزمن

شاید برای شما هم عجیب به نظر برسد که تشخیص این سندروم بسیار سخت است و نیاز به بررسی‌های زیادی در زندگی بیمار دارد و مهم‌تر از همه پیدا کردن دلیل خستگی است که باید باز هم آن را در هر روش درمانی به‌طور دقیق موردبررسی قرار داد. اما در کنار همه این‌ها عواملی هستند که می‌توانند به این بیماری دامن بزنند. این عوامل معمولاً گریبان گیر افرادی هستند که شب کاری دارند، کم خون هستند، به بیماری‌های خطرناک مبتلایند، چاق هستند، فعالیت بدنی آن‌ها بیشتر از ظرفیت فیزیکی بدنشان است، دچار غم و اندوه و افسردگی هستند و یا اینکه داروهای خاصی را مصرف می‌کنند.

homeopath/ سندروم خستگی مزمن / هومیوپاتی

نقش هومیوپاتی در درمان سندروم خستگی مزمن

در این راستا باید بگوییم که در این روش درمانی پزشک هومیوپات در ابتدا شرح و حال دقیقی از بیمار و شرایط سنی و فیزیکی و روحی وی دریافت می‌کند و بعد از بررسی تلاش می‌کند تا دلیل خستگی را بتواند تشخیص دهد. درنتیجه ارائه شرح و حال دقیق توسط بیمار می‌تواند برای درمان بسیار کمک‌کننده و راهگشا باشد. در مقاله چگونگی شرح و حال دادن به پزشک هومیوپات می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.

خوشبختانه در طب هومیوپاتی داروهایی از منابع طبیعی و معدنی متنوعی برای درمان وجود دارد. که پزشک هومیوپات بعد از پیدا کردن علت بیماری داروی موردنظر را تجویز خواهد کرد. علاوه بر این از دیگر فواید هومیوپاتی برای درمان سندروم خستگی مزمن می‌توان به زمانی اشاره کرد که بیماران نگران عوارض داروها هستند و در این راستا باید اشاره کنیم، همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره کرده بودیم این روش درمانی بدون عارضه بوده و مخصوصاً برای کودکان، زنان باردار و همه آن‌هایی که از داروهای شیمیایی دوری می‌کنند مناسب است.

از دیگر تأثیرات خوبی که هومیوپاتی برای درمان خستگی مزمن دارد این است که هومیوپات با تجویز داروی مشخصی می‌تواند، افسردگی‌ها، غم و اندوه را درمان کرده و بدین ترتیب یکی از عوامل مؤثر در خستگی مزمن را از بین ببرد. خوب است بدانید رد این راستا بیماران باید به خاطر داشته باشند برای رمان کامل باید صبر پیشه کنند و بتوانند در هر جلسه درمانی شرح و حال دقیقی از خود را به پزشک هومیوپات ارائه دهند.

هومیوپاتی برای درمان انواع سندروم خستگی مزمن

رویکرد هومیوپاتی در درمان بیماری‌های مختلف بر این مبنا است که علاوه بر درمان وضعیت ناراحت جسمانی فرد را ازنظر روحی هم موردبررسی قرار دهد. چراکه هومیوپاتی ریشه بسیاری از بیماری‌ها را مشکلات عاطفی، احساسی و روانی می‌داند. با این حساب می‌توان بررسی هومیوپات از بیماری را یک بررسی همه‌جانبه معرفی کرد و به تأثیر مفیدتر آن نیز بیشتر امیدوار بود. بر همین اساس در یک بیماری مشخص داروی هر شخص با شخص دیگر متفاوت بوده و هر کسی درمان منحصربه‌فردی را دریافت می‌کند. چراکه افراد ازنظر خصوصیات و خلق‌وخو متفاوت هستند.

فواید هومیوپاتی برای درمان سندروم خستگی مزمن

homeopathy/ سندروم خستگی مزمن / هومیوپاتی
همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم درمان خستگی مزن توسط هومیوپاتی یکی از روشی مفید است که در این روش درمانی در حالت‌های مختلف به کمک بیماران با حالات و عوارض مختلف می‌آید و باعث خواهد شد تا سلامتی جسم و روح به زندگی آن‌ها بازگردد. برای آشنایی با داروهای هومیوپاتی که برای هر نوع از انواع سندروم خستگی مزمن متفاوت است، می‌توانید به مقاله تأثیرات خستگی مزمن و درمان توسط هومیوپاتی  از سایت Dr Homeo مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید هومیوپاتی برای درمان این مشکل آشنا شوید.

سندروم خستگی مزمن که با خواب آلودگی همراه است

سندروم خستگی مزمن / هومیوپاتی

برخی از انواع سندروم خستگی مزمن با خواب آلودگی شدید همراه هستند و افراد معمولاً از این وضعیت شکایت دارند که باوجود خواب شبانه کامل در طول روز نیز اساس خواب آلودگی شدید می‌کنند. گاهی هم علائم یادشده با سرگیجه و احساس سنگینی در سر همراه خواهد بود. همچنین ضعف عضلات که معمولاً به‌صورت درد در دست یا پا ظاهر می‌شود، نیز ممکن است از دیگر مشکلاتی باشد که افراد مبتلابه سندروم خستگی مزمن به آن مبتلا هستند.

خستگی مزمن ناشی از فشار روانی

برخی از افراد نیز زمانی که در فشار روانی و یا اضطراب قرار می‌گیرند، احساس خستگی مزمن دارند که در این شرایط هم هومیوپاتی برای درمان خستگی مزمن می‌تواند روشی مؤثر باشد. شما در مقاله راهکارهای هومیوپاتی برای درمان اضطراب، استرس و ترس می‌توانید اطلاعات خوبی در این باره به دست آورید.

خستگی مزمن زودهنگام

گاهی هم حتی انجام یک کار کوچک ممکن است افرادی که دچار سندروم خستگی مزمن هستند را از پا در آورد. با این حساب شخص بعد از انجام هر کاری تصور می‌کند همه انرژی خود را از دست داده است. این دسته از افراد ممکن است با ضعف حافظه نیز مواجه باشند که معمولاً این علائم خود را در زمان صحبت کردن آن‌ها یا نوشتن نشان می‌دهد. البته این‌ها همه می‌توانند نشانه نگرانی‌های بیش از اندازه و دیگری و مشغولیت ذهن باشند. که می‌تواند توسط هومیوپات باتجربه تشخیص داده شود.

احساس سردرد و کاهش بینایی

headache/ سندروم خستی مزمن / هومیوپاتی

احساس سردرد و یا کاهش بینایی به همراه خستگی مزمن از دیگر علائمی است که هومیوپاتی با تجویز داروی طبیعی مشخصی می‌تواند آن را درمان کند. معمولاً علائم و اختلالاتی در سر و چشم به همراه خستگی مزمن باعث می‌شوند تا بیمار تمرکز کافی را نداشته باشد و در زمان مطالعه نیز احساس خستگی کند.

درمان سندروم خستگی مزمن ناشی از غم اندوه

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم، ابتلا به افسردگی و غم و اندوه می‌تواند از دیگر دلایل ابتلا به خستگی مزمن باشد که روش درمانی هومیوپاتی برای درمان این نوع از خستگی مزمن داروهای خوبی را برای افراد در نظر می‌گیرد. درواقع افراد مبتلا به افسردگی با درمان افسردگی‌شان توسط هومیوپاتی می‌توانند نسبت به کاهش علائم خستگی مزمن و از بین روفتن کامل آن نیز امیدوار باشند.

سخن پایانی

ازآنجایی‌که روش درمانی هومیوپاتی روشی بدون عارضه است، می‌توان از آن در درمان بیماری‌های مختلفی استفاده کرد. هومیوپاتی برای درمان خستگی مزمن نیز به‌مانند درمان سایر بیماری‌ها مانند مشکلات خواب، افسردگی، سندروم روده تحریک‌پذیر، واریس و غیره مورداستفاده قرار بگیرد و نتایج خوبی را از خود به نمایش بگذارد. هرچند خوب است بدانید در ابتدا که روش درمانی هومیوپاتی را مورداستفاده قرار می‌دهید ممکن است علائم بیماری بیشتر شود. اما این موضوعی طبیعی در این روش است و بعد از مدتی علائم ظاهرشده به‌طور کامل از بین می‌روند. بااین‌حال اگر شما تاکنون تجربه استفاده از روش هومیوپاتی برای درمان خستگی مزمن و یا سایر بیماری‌ها را داشته‌اید خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم