راهکارهای هومیوپاتی برای درمان اگزما

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : می 17, 2020

اگزما یکی از مشکلات پوستی است که ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند و درمان آن علاوه بر روش‌های مدرن پزشکی با روش هومیوپاتی نیز امکان‌پذیر بوده و عوارض کمتری دارد و درمان مؤثرتر خواهدبود.

يکي از دستاوردهاي طب سنتي در شاخه هوميوپاتی، درمان اگزما و حساسيت‌هاي پوستي است. از آنجايي‌که اگزما در کودکان نيز شيوع دارد و گاهي تا بزرگسالي نيز همراهشان خواهد بود، مي‌تواند روشي مؤثر براي کودکان نيز باشند. در اين راستا مي‌توانيم به درمان اگزما توسط روش هوميوپاتي اميدوار باشيم و با خيال راحت از داروهاي اين روش سنتي استفاده کنيم. گفتني است هوميوپاتي در درمان اگزما عوارض داروها و کرم‌هاي شيمايي را نيز نخواهد داشت.

homeopathy/ هومیوپاتی برای درمان اگزما

داشتن پوستي شفاف و شاداب يکي از خواسته‌هاي مشترک همه است. اما از طرفي افراد زيادي وجود دارند که از حساسيت‌هاي پوستي مانند اگزما رنج مي‌برند. اگزما مي‌تواند در هر سني در افراد مختلف ظاهر شود اما معمولاً ديده مي‌شود که کودکان بيشتر در معرض اين نوع ضايعه پوستي قرار دارند. اين مشکلات معمولاً در دوران کودکي درمان خواهند شد اما گاهي هم ممکن است همراه فرد تا دوران بزرگسالي ادامه‌دار باشد. پس والدين و افرادي که با چنين مشکلاتي مواجه هستند بايد به دنبال درمان‌هاي ريشه‌اي باشند. از آنجايي که بدن کودکان ضعيف‌تر از افراد بزرگ‌سال است مي‌توان از روش‌هاي سنتي مانند هوميوپاتي در درمان اگزما استفاده کرد.

علاوه بر اين خوب است اشاره کنيم که علم پزشکي رايج براساس داروهاي شيميايي معتقد است درماني قطعي براي اگزما وجود ندارد و تنها مي‌توان کرم‌هاي موضعي را براي تسکين موقت آن تجويز کرد. اما از طرف ديگر هوميوپاتي روش‌هايي دارد که ثابت شده است مي‌تواند اگزما را به طور کلي در افراد مختلف درمان کند.

eczema/ درمان اگزما

اگزما چيست؟

اگزما يا درماتيت يک بيماري پوستي شايع است که مي‌تواند باعث ايجاد خارش، قرمزي، تورم، پوسته پوسته شدن و البته نشانه‌هاي ديگري در پوست شوند. با اين حال مي‌توان گفت که ظاهر عجيب و غريبي بر روي پوست ايجاد مي‌کند که اين مسئله مي‌تواند باعث اضطراب نيز خواهد شد. گفتني است که علاوه بر درمان‌هاي رايج و استفاده از کرم‌هاي شيميايي راه‌هاي ديگري مانند برخي مراقبت‌هاي خانگي و همچنين روش‌هايي از طب سنتي مانند هوميوپاتي وجود دارند که مي‌تواند در درمان اگزما آثار خوبي از خودشان برجاي بگذارند.

روش‌هاي درمان خانگي در اگزما

گاهي اوقات براي کاهش آثار اگزما و درمان آن مي‌توان از روش‌هاي طبيعي استفاده کرد که امکانات آن در خانه نيز فراهم است. در ادامه ما چند روش طبيعي را در اين راستا معرفي مي‌کنيم که در کاهش آثار اگزما از نوع خفيف تا شديد چه در مورد کودکان و چه در بزرگسالان مؤثر است.

تغيير در رژيم غذايي

به طورکلي مي‌توان گفت که بيماري‌هاي پوستي از جمله اگزما مي‌توانند نشانه‌اي از رژيم غذايي ضعيف باشند. اين در حالي است که داشتن رژیم غذایی مناسب در دوران اگزما به درمان آن کمک می‌کند. غذاهایی مانند ماهي، تخم‌مرغ، بادام زميني و سويا در پاکسازي پوست اثرات بسيار خوبي دارند. البته اين موضوع مي‌تواند در افراد مبتلا به اگزما يا حساسيت‌هاي پوستي نتايج متفاوت و آثار بدي دارد و واکنش‌هاي آلرژيک ديگري نيز ايجاد کنند.

از طرفي سبزيجات و ميوه‌ها، عسل مواد بسيار خوبي براي تغذيه در کاهش آثار اگزما خواهند بود. همچنين افراد بايد به مدت 30 روز مواد لبني و همين‌طور گندم را از رژيم غذايي خود حذف کنند و بايد توجه داشته باشند در اين مدت کمتر از پاک‌کننده‌هاي شيميايي استفاده کنند و استفاده‌ای از لوازم آرايشی نيز نداشته باشند.

eczema/ درمان اگزما

لباس‌هاي خود را تغيير دهيد

مبتلايان به اگزما مي‌بايست لباس‌هايي متشکل از الياف طبيعي مانند بامبو، ابريشم و پنبه بپوشند که بر روي پوست ملايم‌تر هستند. از طرفي انتخاب لباس‌هاي ارگانيک نخي نيز مي‌تواند به نفع محيط زيست باشد. پس به‌طور کلي توصيه مي‌شود، اين دسته از افراد براي درمان اگزما افراد از پوشيدن لباس‌هاي تنگ، زبر يا پشمي خودداري کنند.

مرتب حمام کنيد

حمام باعث خواهد شد تا رطوبت بيشتري توسط پوست جذب شود. البته افراد مبتلا به اگزماي پوستي بايد از حمام آب گرم اجتناب کرده و آب ولرم را جايگزين کنند. همچنين برخلاف حمام معمولي، حمام منيزيم مي‌تواند باعث تسکين پوست شود و آثار اگزما را نيز کاهش دهد. براي اين کار اين دسته از افراد مي‌توانند يک فنجان منيزيم و چند قاشق نمک دريايي را به وان حمام خود اضافه کنند.

روغن نارگيل

روغن نارگيل محلولي شگفت‌آور براي درمان و کاهش آثار اگزما مانند خارش و يا درد است. اگر به اگزما مبتلا هستيد، به راحتي مي‌توانيد روزانه دو تا سه قاشق روغن نارگيل را بر روي محل‌هايي که دچار خارش و يا درد هستند، بماليد. علاوه بر اين مصرف روغن نارگيل هم تاثيرات بسيار خوبي در سلامتي شما خواهد داشت. درنتيجه مي‌توانيد از آن در پخت‌وپز نيز استفاده کنيد تا بتوانيد غذاهاي سالم‌تري داشته باشيد.

ارمغان زردچوبه براي پوست

زردچوبه گياهي مفيد براي پوست است و به طور کلي براي امراض مختلف پوستي کاربرد دارد. رواقع اين گياه حاوي موادي است که خاصيت ضدالتهابي دارد و البته ضد باکتري نيز است. براي اکزما نحوه استفاده آن به اين صورت است که مقداري زردچوبه را در آب حل کنيد و محل اگزما و يا خارش را با آن شستشو دهيد.

مديريت استرس

افرادي که معمولاً با اگزما و برخي از حساسيت‌هاي پوستي مواجه هستند، دچار بي‌خوابي‌هاي شبانه نيز خواهند بود. علاوه بر اين خوب است بدانيد استرس مي‌تواند عوارض و آثار اگزما را افزايش دهد. در اين راستا تنفس عميق، تمرينات يوگا يا مديتيشن مي‌تواند در کاهش آثار اگزما و همچنين کمک به اثر کردن داروها مؤثر باشد. خوب است بدانید هومیوپاتی برای درمان استرس و اضطراب نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و تشخیص این مورد بر عهده پزشک هومیوپات خواهد بود.

آيا هوميوپلاتي در درمان اگزما مؤثر است؟

homeopathy/ هومیوپاتی برای درمان اگزما

همان‌طور که در بالا اشاره کرديم داروها و کرم‌هاي شيميايي در بسياري از شرايط نمي‌توانند اگزما را به طور کامل درمان کنند. درنتيجه افرادي که به دنبال درمان ريشه‌اي اين بيماري پوستي هستند مي‌توانند روش درماني هوميوپاتي را امتحان کنند. همچنين خوب است اشاره کنيم از آنجايي که معمولاً کودکان نيز بيشتر با اين عارضه مواجه هستند، مي‌توان از هوميوپاتي براي درمان اگزما در آن‌ها نيز استفاده کرد. روش درماني هوميوپاتي در درمان اگزما روشي کامل است. در اين روش درماني پزشک هوميوپات با دريافت شرح و حال کاملي از بيمار و شرايطي که وي با آن دست و پنجه نرم مي‎‌کند، داروي مشخصي را تجويز خواهد کرد. در ادامه به شرايط مختلفي که درمان اگزما توسط روش هوميوپاتي صورت مي‌پذيرد را اشاره خواهيم کرد.

درمان اگزما بر اثر گرما و رطوبت

گاهي اوقات اگزما بر اثر گرما و رطوبت در محل‌هايي از بدن مانند آرنج، پشت زانو، پشت گوش يا بين انگشتان رشد مي‌کنند. اين در حالي است که حمام آب داغ اوضاع را در اين شرايط بدتر خواهد کرد اما زماني که آب سرد باشد اوضوع متفاوت خواهد بود. اين حالت از اگزما مي‌تواند توسط پزشک هوميوپاتي تشخيص داده شود و داروي مربطو به آن نيز از سوي وي تجويز گردد.

اگزما در پوست های خشک

در حالت ديگري که مي‌توان از هوميوپاتي در درمان اگزما استفاده کرد، پوست افراد مبتلا خشک است. در کنار خشکي خشن و ضخيم نيز به نظر مي‌رسد. با اين شرايط که در فصل زمستان آثار آن بيشتر خواهد بود. پوست اين دسته از افراد ممکن است به لباس پشمي نيز حساسيت نشان دهد. گاهي اوقات نيز ديده مي‌شود، پوست افراد مبتلا به اين نوع از آثار اگزما به راحتي ترک مي‌خورد.

اگزما با خارش دائمی

ديگر راهکار روش درماني هوميوپاتي در درمان اگزما مربوط به حالتي است که فرد با خارش دائمي مواجه است. معمولاً آثار اگزما در اين حالت با بوي بد همراه بوده در نزديکي گوش و همين‌طور پوست سر ديده مي‌شود. آثار اين نوع از اگزما معمولا در تابستان از بين مي‌روند اما در زمستن دوباره سرو کله شان پيدا مي‌شود. گرما، لباس‌ها پشمي، شست و شو مي‌تواند علائم اگزما را نيز بيشتر کند.

eczema/ درمان اگزما

خارش‌هایی که منجر به سوزش می شوند

خارش‌هايي بر روي پوست که منجر به سوزش نيز مي‌شوند نوع ديگري از اگزما است. همچنين خارش در اين نوع از اگزما نمی‌تواند به اندازه‌اي باشد مه باعث بي‌حسي پوست نيز شود. در اين حالت باد، هواي سرد و آب گرم مي‌توانند آثار ياد شده را تشديد کنند. اما از طرفي، گرما، خشکي و حرکت اندام‌هاي آسيب ديده مي‌شتواند به بهبود اوضاع کمک کند. با اين حساب مي‌توان در اين وضعيت نيز درمان اگزما توسط روش هوميوپاتي امکان‌پذير است.
– يک سري از روش‌ها در طب هوميوپاتي نيز براي درمان اگزما و حساسيت‌هاي پوستي استفاده مي‌شود که در صورت ايجاد مي‌شوند. در اين شرايط با بودن در هواي سرد افراد احساس درد و سوزش در پوست خواهند داشت.

اگزما در کودکان

eczema-kids/ درمان اگزما در کودکان

همه ما زماني که به کودکان فکر مي‌کنيم اولين چپيزي که در ذهن تداعي مي‌شود، پوست نرم و لطيف آن‌ها است. اما گاهي اوقات برخي از حساسيت‌ها ممکن است آثار بدي را بر روي پوست بچه‌ها ايجاد کنند و باعث آزار و اذيت آن‌ها شود که معمولاً در حالات مختلف با خارش همراه خواهد بود. اما نمونه‌هايي از اين دست که والدين آن‌ها از طب هوميوپاتي براي درمان استفاده کرده‌اند، توانستند نتايج خوبي را کسب کنند. به‌طوري‌که تا درصد بالايي شاهد درمان بيماري در ماه‌هاي اول بودند و با ادامه درمان نيز درمان کامل صورت پذيرفت.

معمولاً اگزما در کودکان شامل لک‌هاي کوچکي است که در گونه‌ها ايجاد مي‌شود و در بخش‌هاي مختلف بدن مانند آرنج، زانو، پوست سر نيز گسترش مي‌يابد. در اين راستا بايد بگوييم که درمان اگزما توسط روش هوميوپاتي در کودکان روشي طبيعي و در عين حال ايمن است. در ابن راستا بايد بگوييم که داروهاي مورد استفاده در اين روش درماني نيز از مواد طبيعي و معدني بوده و در دزهاي بسيار اندک نيز براي کودکان تجويز خواهد شد. علاوه بر اگزما مي‌توان بسياري از حساسيت‌هاي پوستي را نيز با هوميوپاتي درمان کرد.

همان‌طور که قبلا نيز اشاره کرديم هوميوپاتي در درمان برخي از بيماري‌ها که حالت‌ها و علائم گوناگوني دارند مي‌تواند مؤثر ياشد، درواقع بيماري‌هايي مانند اگزما که با علائم مختلفي همراه هستند، مي‌توانند با در سايه طب هوميوپاتي درمان شوند. تنها کار لازم مراجعه به يک پزشک هوميوپات باتجربه است. همچنین از آنجایی که مشکلات پوستی انواع مختلفی دارند، هومیوپاتی برای درمان بیماری‌های پوستی در انواع دیگر راهکارهایی را ارائه می‌دهد. حالا شما از تجربه و نظر خود درباره هوميوپاتي بگوييد. آيا براي درمان اگزما تاکنون به يک هوميوپات مراجعه کرده‌ايد؟ اگر بله خوشحال مي‌شويم، تجربه خود را با ما در ميان بگذاريد.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم