راهکارهای هومیوپاتی برای اختلال استرس پس از سانحه

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : جولای 5, 2020

استرس پس از سانحه اختلالی است که می‌تواند طولانی مدت باشد و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. از این رو بهتر است افرادی که در سانحه یا حادثه ای حضور داشتند و نشانه‌هایی دارند، از یک روش درمانی مانند هومیوپاتی برای درمان استفاده کنند.

اختلال استرس پس از سانحه یک عارضه مزمن بلندمدت است که بعد از وقوع یک حادثه پراسترس در افراد ایجاد می‌شود و مشکلاتی را برایشان ایجاد خواهد کرد. در این راستا می‌توان به تجربه‌هایی همچون تصادف، سانحه، جنگ، تجاوز، بلایای طبیعی با خطر مرگ و یا از دست دادن عزیزان اشاره کرد که می‌توانند آثار عمیقی را در برخی از افراد از خود برجای بگذارند. درواقع در فردی که دچار اختلال استرس پس از حادثه می‌شود، نتایج حوادث یاد شده فراتر از ظرفیت روانی وی بوده که یک نوع اضطراب دائمی را در افراد ایجاد می‌کند.

همچنین افسردگی می‌تواند از دیگر علائم این اختلال باشد. درمان این اختلال روندی طولانی دارد که در ادامه بیشتر با آن و نقش هومیوپاتی در درمان اختلال استرس پس از سانحه آشنا خواهیم شد. علاوه بر آنچه در ادامه می‌آید شما می‌توانید از مقاله هومیوپاتی برای درمان ترس، استرس و اضطراب نیز اطلاعات خوبی به دست آورید.

ptsd/ استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه چیست؟

اختلال استرس پس از سانحه با نام PTSD نیز شناخته می‌شود. عبارت PTSD مخفف Posttraumatic Stress Disorder بوده و حاکی از نوعی اختلال در اثر بروز حادثه‌ای ناراحت کننده خواهد بود که عوارض آن تا طولانی‌مدت هم ممکن است همراه فرد باشد. از این رو روند درمان این اختلال نیز طولانی است. خوب است بدانید فردی که با اختلال استرس پس از حادثه روبه‌رو است، دچار غم و اندوهی است که با گذشت زمان بهبود نمی‌یابد و مرور خاطرات برای وی می‌تواند کابوس‌های شبانه و یا مشکلات روانشناختی دیگری را ایجاد کند.

گفتنی است که افراد دچار PTSD بیش از یک ماه نشانه‌های بعد از سانحه را دارند و بعد از آن نمی‌توانند به اوضاع قبل از وقوع حادثه بازگردند. با این حساب مشاوره با یک روانشناس از ابتدایی‌ترین اقدامات درمانی است که بیماران می‌توانند در این زمینه اقدام مؤثری در جهت بهبود خود بردارند. از طرفی در مواردی هم لازم است این دسته از افراد داروهایی را مصرف کنند. در این راستا باید بگوییم، ازآنجایی‌که داروهای شیمیایی در طب رایج عوارض مخصوص به خود را دارند و برخی از افراد هم در مصرف داروها با محدودیت روبه‌رو هستند، روش‌های درمان سنتی همچون هومیوپاتی می‌تواند بسیار مؤثر و کمک‌کننده باشد. به‌این‌ترتیب که داروهای هومیوپاتی از مواد طبیعی و معدنی تشکیل‌شده‌اند و درنتیجه عوارض خاصی را برای فرد در مصرف طولانی‌مدت ایجاد نخواهند کرد. همچنین این روش درمانی علاوه بر بزرگسالان برای کودکان نیز بسیار مؤثر است.

علائم اختلال استرس پس از سانحه

علائم اختلال استرس پس از سانحه در افراد، معمولاً بعد از حدود یک تا 6 ماه ظاهر خواهند شد. در این راستا می‌توان به احساس غم و اندوه عمیق، افسردگی، احساس گناه و یا عصبانیت اشاره کرد. علاوه بر این‌ها خوب است بدانید علائم دیگری هم در این اختلال مشاهده می‌شود که عبارت‌اند از:

– کابوس‌های شبانه
– بی‌تفاوتی نسبت به اطرافیان
– انزوا و دوری گزینی
– مشکلات خواب
– عصبانیت‌های بی‌دلیل
– کاهش تمرکز و توجه
– احساس پریشانی و افسردگی و اضطراب شدید
– ضربان قلب نامنظم
– احساس ترس از وقوع مجدد حادثه ناگوار

خوب است بدانید که اختلال خواب در مشکل استرس پس از سانحه شامل مواردی مانند بی‌خوابی شبانه، کابوس، اضطراب و تپش قلب و تأثیر در کیفیت خواب خواهد بود. با این حال یک روانشناس یا روان‌درمانگر می‌تواند نقش مؤثری در درمان داشته باشد.

ptsd/ استرس پس از سانحه

چه کسانی در معرض اختلال استرس پس از سانحه هستند؟

درواقع باید بگوییم که این مشکل ممکن است برای همه افراد ایجاد شود. کودکان، بزرگسالان همه و همه ممکن است درخطر این مشکل باشند. از طرفی خوب است بدانید که امدادگران و پرسنل اورژانس که مدام با حوادث مختلف روبه‌رو می‌شوند ازجمله افرادی هستند که خطر ابتلا به PTSD بیشتر خواهد بود. علاوه بر این دسته از افراد که اشاره کردیم، جانبازان جنگی و آن دسته از افرادی که در جنگ حضور داشته‌اند بیشتر در معرض PTSD هستند. درواقع این اختلال باعث به وجود آمدن سایر مشکلات مربوط به سلامتی در این افراد خواهد شد.

درمان اختلال استرس پس از سانحه

در این راستا باید بگوییم که PTSD یکی از مشکلاتی است که به‌سختی درمان می‌شود و درمان آن نیازمند یک ممارست و پیگیری طولانی‌مدت است. از طرفی توصیه می‌شود که حتماً روند درمان در افراد مبتلا به این مشکل کامل گردد، چراکه در غیر این صورت می‌تواند مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد کرده و کیفیت زندگی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو علاوه بر مشورت با روانشناس و مراجعه به روان‌درمانگر و پزشک مغز و اعصاب استفاده از روش‌های درمانی سنتی هم برای درمان اختلال استرس پس از سانحه مؤثر بوده و در این راستا هومیوپاتی از روش‌های بی‌خطر و البته بدون عارضه‌ای نیز محسوب می‌شود. این روش درمانی با تکیه بر کاهش استرس و اثرات آن می‌تواند کیفیت زندگی را به افرادی که دچار PTSD شده‌اند، بازگرداند.

ptsd/ استرس پس از سانحه

با این حساب در روش‌های درمانی تلاش می‌شود تا فرد توانایی این را داشته باشد که بتواند بدون فراموش کردن حادثه به زندگی خود ادامه دهد و بتواند با توانایی که دارد بدون اینکه دچار استرس و اضطراب شود، حادثه ناگوار را به یاد آورد. که البته برای رسیدن به این مرحله فرد باید توانایی کنترل احساسات را داشته باشد و احساس امنیت در وی تقویت شود.

نقش هومیوپاتی برای درمان اختلال استرس پس از سانحه

همان‌طور که بیان کردیم روش درمانی هومیوپاتی از طریق کاهش استرس می‌تواند در درمان PTSD مؤثر باشد. علاوه بر این خوب است بدانید در این روش درمانی پزشک هومیوپات شرح و حال کاملی از بیمار دریافت می‌کند و درمان را از دید روان‌شناختی ادامه خواهد داد. همچنین خوب است بدانید مزیت روش درمانی هومیوپاتی برای درمان اختلال پس از سانحه این است که وابستگی دارویی در فرد ایجاد نمی‌کند و عوارضی مانند کسل شدن و مواردی دیگر که داروهای شیمایی باعث ایجاد آن‌ها می‌شوند را نیز در پی نخواهند داشت.

homeopathy/ هومیوپاتی برای درمان استرس پس از سانحه

در این راستا خوب است به این نکته نیز اشاره‌کنیم که داروهای هومیوپاتی برای افرادی که حادثه ناخوشایندی را از سر گذرانده‎‌اند و اکنون دچار مشکلاتی بعد از آن شده‌اند، می‌تواند بسیار مؤثر باشند و نتایج خوبی را از خود بر جای بگذارند. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم این دسته از افراد معمولاً بعد از حادثه منزوی می‌شوند و تمایلی به برقراری ارتباط با سایرین را ندارند.

علائمی از PTSD که هومیوپاتی می‌تواند در درمان مؤثر باشد

همان‌طور که اشاره کردیم PTSD دارای علائم مشخصی است که بیمار بعد از مدتی از یک حادثه غم‌انگیز دچار آن‌ها می‌شود. این علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و هر فرد مبتلا به اختلال استرس بعد از حادثه نوع خاصی از علائم را تجربه کند. در این راستا نیز باید بگوییم که هومیوپاتی برای درمان انواع علائم در فرد مبتلا به PTSD راهکار مشخصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد:

 فلش بک و یادآوری خاطرات ناخوشایند گذشته

یکی از مزایای هومیوپاتی برای درمان PTSD در مواردی است که فرد خاطرات ناخوشایند گذشته را به شکل استرس‌آوری با خود مرور می‌کند. همچنین خوب است بدانید افرادی که با این مشکل مواجه هستند معمولاً تصور می‌کنند که خاطره ناخوشایند در حال رخ دادن است. این تصور می‌تواند چنان واقعی جلوه کند که فرد احساس کند،خاطرات ناگوار با همان کیفیت زمان وقوع، در حال رخ دادن است. گفتنی است خاطرات ناخوشایند در این حالت ممکن است حادثه‌ای دل‌خراش و یا حادثه‌ای مانند یک تجاوز جنسی باشد. در این راستا باید بگوییم که ایجاد خشم و خشونت و نفرت از دیگر علائم در این دسته از افراد خواهد بود.

اختلالات خواب

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره‌کرده بودیم، هومیوپاتی برای درمان اختلالات خواب راهکار مشخصی دارد. از این رو در PTSD نیز افراد ممکن است اختلالات مربوط به یک خواب باکیفیت را تجربه کنند. همچنین احساس خواب‌آلودگی و عدم توانایی خوابیدن از دیگر علائمی است که در این حالت به سراغ قربانیان PTSD می‌آید که برای درمان آن هومیوپاتی راهکار ارائه می‌دهد و پزشک هومیوپات با دریافت شرح و حال دقیق داروی مخصوصی را نیز تجویز خواهد کرد. چراکه هومیوپاتی برای درمان بیخوابی مشکلات مربوط به خواب نیز راهکارهای مشخصی نیز دارد.

sleep-disorder/ ptsd/ استرس پس از سانحه

کابوس‌های شبانه در اثر اختلال استرس پس از حادثه

داروهای هومیوپاتی برای درمان اختلال پس از سانحه و همینطور انواع مشکلات خواب بسیار مفید خواهند بود. کابوس‌هایی مانند خواب افراد مرده، تاریکی و یا آتش از این دست موارد محسوب می‌شوند. همچنین خوب است بدانید کودکان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نیز بیشتر دچار کابوس می‌شوند که مراجعه به پزشک هومیوپات برای درمان این دسته از بیماران نیز می‌تواند مؤثر باشد.

اختلال استرس پس از سانحه برای توهم و افکار پریشان

زمانی که افراد دچار PTSD می‌شوند، ممکن است در اثر استرس با افراد خیالی صحبت کند یا اینکه تصور می‌کند در مکان دیگری حضور دارند. در این راستا هومیوپاتی نیز راهکار و داروی مشخصی دارد.

هومیوپاتی برای درمان بی‌تفاوتی

همان‌طور که قسمت مربوط به علائم PTSD بیان کردیم، بی‌تفاوتی می‌تواند از دیگر علائم این مشکل باشد. در این راستا هومیوپاتی با تجویز دارویی مناسب برای افرادی که معمولاً در حادثه‌ای عزیزی را از دست داده‌اند و گاه تمایل به خودکشی هم دارند مؤثر خواهد بود.

انزوا و میل به تنهایی

در مواردی که فرد دچار افسردگی شدید است ممکن است میل به تنهایی و انزوا داشته باشد. همچنین احساساتی مانند بی میلی نسبت به سرگرمی‌های مختلف از دیگر علائم این حالت از PTSD محسوب می‌شود.

خشم و عصبانیت بی‌مورد

خشم و عصبانیت بی‌مورد نیز می‌تواند از دیگر مشکلاتی باشد که برای افراد مبتلا به PTSD ایجاد می‌شود. در این حالت بیمار بی‌دلیل دچار خشم و عصبانیت خواهد شد. همچنین بی‌حوصلگی، کینه‌ورزی، عصبانی بدون تحریک و بی‌دلیل و بی‌تابی می‌تواند از دیگر مشکلات در PTSD باشد که هومیوپاتی برای درمان آن بسیار مؤثر خواهد بود.

اختلالات حافظه

گاهی اوقات افرادی که دچار اختلال استرس پس از سانحه می‌شوند، ممکن است با مشکلاتی مانند عدم تمرکز و حواس‌پرتی مواجه شوند که هومیوپاتی برای درمان این مشکل در PTSD داروی مشخصی را ارائه خواهد داد.

سخن پایانی

با توجه به اطلاعاتی که درباره اختلال استرس پس از سانحه بیان کردیم باید بگوییم هرچند هومیوپاتی و یا سایر روش‌های درمانی برای حل چنین مشکلاتی وجود دارد، اما موضوع مهم در ابتلا به این بیماری در ابتدا پذیرش بیمار به اینکه باید اقدامی برای درمان کند مهم خواهد بود. در وهله دوم نیز بیمار باید در جریان باشد و بپذیرد که ممکن است روند درمان طولانی باشد. پس صبر و ادامه دادن درمان یکی از گام‌های مهم در کمک به پزشک معالج خواهد بود. با این حساب در روش درمانی هومیوپاتی برای همه علائم PTSD راهکار و داروی مشخصی وجود دارد که توسط پزشک هومیوپات باتجربه پس از بررسی شرایط بیمار تجویز خواهد شد.

با این اوصاف اگر شما و یا اطرافیانتان با مشکل اختلال استرس پس از حادثه مواجه بوده‌اید و از روش درمانی هومیوپاتی برای درمان استفاده کرده‌اید، خوب است تجربه خود را در بخش دیدگاه با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم