با راهکارهای هومیوپاتی برای درمان پسوریازیس آشنا شوید

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : سپتامبر 27, 2020

پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی است که پوست را درگیر می‌کند و هنوز درمان قطعی برایش وجود ندارد، اما برخی از روش‌های درمان طبیعی مانند روش درمانی هومیوپاتی می‌توانند آن را کنترل کرده و از پیشرفتش جلوگیری کنند. البته در بکار بردن روش‌های طبیعی باید احتیاط کرد چراکه ممکن است برخی از داروهای گیاهی حساسیت‌های آلرژیک دیگری ایجاد کنند. در ادامه این مقاله ما به بیماری پسوریازیس می‌پردازیم و بعد از آن نیز روش‌هایی را برای کنترل و تسکین آن بیان خواهیم کرد.

پسوریازیس چیست؟

واژه پسوریازیس، واژه‌ای یونانی است که ریشه آن به یونان باستان باز می‌گردد. ازاین‌رو پسورا (Psora) به معنی خارش و زیس (Sis) به معنی وضعیت است؛ درنتیجه مفهوم آن را می‌توان وضعیت خارش معرفی کرد. حالا ببینیم که دقیقاً این بیماری چیست و چه علائم و عوارضی به همراه دارد و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد.

پسوریازیس که به بیماری پوستی صدف نیز معروف است، یکی از بیماری‌های شایع پوستی محسوب می‌شود. در مطلب راهکارهای هومیوپاتی برای درمان بیماری‌های پوستی بیشتر می‌توانید با انواع مشکلات پوستی آشنا شوید. در این بیماری معمولاً قسمتی از پوست بدن قرمز می‌شود و حالت ناخوشایندی دارد. زانو، کف سر و آرنج شایع‌تری محل‌های بروز پسوریازیس هستند و شاید جالب باشد که بدانید بیماری پوستی پسوریازیس مثلاً در زانوها یا آرنج اغلب در دو طرف بدن به‌صورت قرینه ظاهر خواهد شد. این بیماری در هر سنی می‌تواند افراد را مبتلا کند ولی به‌طورکلی در کودکان بیشتر دیده می‌شود.

درمان پسوریازیس

انواع پسوزیاریس

همچنین خوب است بدانید پسوریازیس انواع مختلفی دارد و می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن نیز ظاهر شود. انواع این بیماری هم عبارت‌اند از:
پسوریازیس پلاک مانند (Plaque)

در این نوع از بیماری پوست افراد معمولاً به شکل قرمز و ملتهب درمی‌آید، فلس‌های نقره‌ای یا به رنگ سفید بر روی اعضای درگیر مشاهده خواهد شد.

پسوریازیس خالدار (Guttate)

این نوع از پسوریازیس در کودکان شیوع بیشتری دارد. و به‌صورت لک‌های پوستی ظاهر خواهد شد.

پسوریازیس پوسچولر (Pustular)

در این نوع پسوریازیس که بیشتر بزرگسالان درگیرش می‌شوند، تاول‌های چرکین و سفید بر روی پوست ایجاد خواهد شد. این علائم با لک‌های کوچکی در دست یا پا آغاز می‌شوند که ممکن است گسترش یابند.

پسوریازیس معکوس (Inverse)

زیر بغل، کشاله ران، سینه از اعضایی هستند که معمولاً در این نوع از پسوریاریس درگیر خواهند شد. قرمزی، التهاب و براق شدن نواحی درگیر نیز از علائم آن خواهد بود.

پسوریازیس اریترودرمیک (Erythrodermic)

این مورد از پسوریازیس که معمولاً بسیار نادر است از نوع شدید این بیماری پوستی محسوب می‌شود و در این حالت پوست بیمار به شکلی پوستی آفتاب‌سوخته به نظر می‌آید.همچنین ممکن است فرد مبتلا دچار تب نیز شود.

درمان پسوریازیس

علائم پسوریازیس

پسوریازیس، در افراد با شرایط مختلف می‌تواند علائم متفاوتی نیز داشته باشد. اما به‌طورکلی علائمی مانند مواردی که در ادامه بیان می‌شود، بیمار را درگیر خواهد کرد:

• بخش‌های قرمز بر روی پوست که با فلس‌های نقره‌ای‌رنگ پوشیده شده‌اند.
• نقاط پوسته‌پوسته‌شده بر روی پوست.
• ایجاد ترک و خشکی پوست
• خارش و سوزش پوست
• تورم مفاصل

دلایل ابتلا به پسوریازیس

سلول‌های پوست همیشه در حال رشد هستند. رشد سلول‌های پوستی معمولاً یک ماه طول می‌کشد و بعد از آن ریزش می‌کنند. حالا اگر به هر دلیلی سرعت رشد سلول‌های پوست افزایش یابد، سلول‌های مرده در لایه‌های ضخیم‌تر باقی می‌مانند و سطح خارجی پوست را با مشکل مواجه خواهند کرد. هرچند هنوز دلیل مشخصی برای این مورد وجود ندارد اما مطالعات نشان می‌دهند که سیستم ایمنی ضعیف و یا عوامل ژنتیکی می‌توانند باعث ایجاد چنین مشکلی شوند.

رشد بی‌رویه سلول‌های پوست

همان‌طور که در بالا هم اشاره کرده بودیم رشد بی‌دلیل سلول‌های سفید خون باعث پسوریازیس خواهد شد. یکی از دلایل این رشد بی‌رویه این است که سلول‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها و مبارزه با عفونت تولید می‌شوند، حمله باکتری‌ها باعث تولید بی‌رویه سلول‌ها خواهد شد. این مورد باعث می‌شود، فشاری به سطح پوست وارد شود که درنتیجه پسوریازیس در آنجا رخ می‌دهد. با این حساب مناطق موردحمله قرمز و ملتهب خواهند شد.

محرک‌هایی مانند استرس و مصرف الکل

از طرف دیگر محرک‌هایی مانند استرس، مصرف برخی از داروها، عفونت‌های موجود در بدن، مصرف بیش‌ازحد الکل، آسیب دیدن پوست نیز احتمال ابتلا به پسوریازیس را بیشتر می‌کنند. البته این محرک‌های یادشده نتایج مشابهی در افراد مختلف ندارد، اما می‌تواند در برخی از افراد مشکلانی مانند پسوریازیس را ایجاد کنند.

پسوریازیس چه مشکلات دیگری را می‌تواند برای افراد ایجاد کند؟

خوب است بدانید افراد مبتلا به پسوریازیس، درخطر ابتلا به بیماری‌های دیگری هستند. این بیماری‌ها مه اغلب در دسته بیماری‌های مزمن قرار دارند، خطرناک بوده و لازم است افراد در پی درمان پسوریازیس باشند تا بتوانند از مشکلاتی که ر آینده ممکن است آن‌ها را تهدید کند، در امان باشند. ازاین‌رو در ادامه ما به تعدادی از مشکلاتی که در پی پسوریازیس ممکن است ایجاد شود، اشاره خواهیم کرد:

هومیوپاتی برای درمان پسوریازیس

آرتریت یا ورم مفاصل پسوریاتی

آرتریت پسوریاتیک مشکلی است که باعث ایجاد درد، تورم و سفتی در داخل و خارج از مفصل خواهد شد و در پی آن شرایط ناخوشایندی نیز برای بیماری ایجاد می‌شود. بااین‌حال اگر پسوریازیس در مراحل اول تشخیص داده شود و مورد کنترل قرار بگیرد، پیشرفت نخواهد کرد و چنین مشکل و یا مشکلاتی که در ادامه بیان می‌شود، برای وی ایجاد نخواهد شد.

سرطان

البته مطالعات اخیر نشان می‌دهند که هیچ درمانی خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد اما خود پسوریازیس می‌تواند منجر به سرطان‌هایی همچون سرطان لنفوم و سرطان پوست شود. درنتیجه لازم است افراد درگیر با این مسئله علاوه بر مراقبت‌های لازم برای کنترل پسوریازیس، آزمایش‌هایی را نیز تحت نظر پزشک معالج انجام دهند.

بیماری‌های قلبی

گفتنی است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته پسوریازیس ممکن است ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. طی یک بررسی نشان داده‌شده است که در افراد مبتلا به پسوریازیس ریسک مشکلات قلبی نسبت به سایر افراد 58 درصد بیشتر است. علاوه بر این سکته مغزی هم ممکن است در این افراد رخ دهد. پس اگر با این مشکل پوستی روبه‌رو هستید لازم است که با پزشک خود دراین‌باره صحبت کنید و راهکارهای موردنیاز را نیز دریافت کنید تا سلامتی خود را زودتر بازیابید و مراقبت‌های لازم را نیز اعمال کنید.

افسردگی

پسوریازیس می‎تواند منجر به کاهش عزت‌نفس و افسردگی شود. در این راستا تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که درمان پسوریازیس می‌تواند منجر به درمان افسردگی و برخی از مشکلات روانی نیز شود.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 از دیگر بیماری‌هایی است که ریسک ابتلا به آن در افراد مبتلا به پسوریازیس افزایش می‌یابد. با این حساب اگر به پسوریازیس مبتلا هستید و علائمی غیرعادی مانند تشنگی، گرسنگی و یا خستگی مفرط را دارید حتماً با پزشک خود دراین‌باره صحبت کنید.

حقایقی درباره پسوریازیس

ازآنجایی‌که پسوریاریس، ظاهر بدی را در پوست ایجاد می‌کند می‌تواند مشکلات مختلف روحی را نیز در افراد ایجاد کند و اطرافیان وی را دچار نگرانی کند. در این راستا در این بخش به بیان برخی از حقایق درباره این بیماری می‌پردازیم:

  • پسوریازیس واگیردار نخواهد بود.
  • اولین نشانه‌های پسوریازیس ممکن است در سنین بین 10 تا 35 سالگی خود را نشان دهد.
  • برخلاف تصور عوام این بیماری به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی ایجاد نمی‌شود.
  • مبتلایان به پسوریازیس باید نسبت به کنترل آن اقدامی جدی کنند تا منجر به ایجاد مشکلات پوستی شدید و عوارض دیگری که در بالا اشاره کردیم نشوند.
  • آسیب به پوست، عفونت، استرس و مصرف الکل ممکن است بیماری را تشدید کند. همچنین زمستان و آب‌وهوای سرد بدترین فصل برای مبتلایان به پسوریازیس محسوب می‌شود.
  • ترک سیگار و مشروبات الکی می‌تواند روند بهبود را تسریع بخشد و از عوارض پسوریازیس بکاهد.
  • استرس نقش مهمی در پسوریازیس دارد و درمان آن با دارو می‌تواند نقش مهمی در کاهش علائم این بیماری داشته باشد.
  • پرهیز از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، شکر سفید، مواد غذایی فراوری‌شده و لبنیات می‌تواند در کاهش عوارض نقش داشته باشد.
  • چربی‌های امگا 3 که در گردو، تخم کتان و سویا به‌وفور یافت می‌شوند می‌توانند جایگزین خوبی برای سایر چربی‌ها در بیماران مبتلا به پسوریازیس باشد.

امگا-3/ درمان پسوریازیس

چه روش‌هایی برای درمان پسوریازیس وجود دارد؟

درست است که هنوز راهکار مشخصی در هیچ نوع از شاخه‌های پزشکی برای درمان قطعی پسوریازیس، وجود ندارد، اما برخی از داروها نقش کنترلی خوبی را در این زمینه ایفا خواهند کرد. این داورها می‌توانند التهاب ناشی از رشد بی‌رویه سلول‌های پوست را کاهش دهند و از سایر عوارض آن نیز کم کنند در پزشکی رایج این داروها معمولاً در قابل پماد و کرم‌هایی برای افراد درگیر تجویز می‌شوند که البته اگر بیماران به این داروها پاسخ ندهند ممکن است پزشک معالج داروی تزریقی و یا خوراکی تجویز کند.

در این میان داروهایی که در طب هومیوپاتی وجود دارد می‌توانند این کار را به‌خوبی انجام دهند و شرایط خوبی را برای افراد درگیر با پسوریازیس رقم بزنند. البته باید بگوییم برخی از گیاهان نیز نقش خوبی در درمان دارند. ازاین‌دست گیاهان می‌توان به آلوئه‌ورا و عصاره گیاه شیرین‌بیان اشاره کرد. درواقع این گیاهان به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی خود می‌توانند نقش مهمی در درمان و کنترل پسوریازیس و کاهش عوارض ناشی از آن داشته باشند.

درمان پسوریازیس

البته افراد در استفاده از هرگونه داروی گیاهی باید با پزشک متخصص این رشته مشورت کنند و مواظب باشند که دچار حساسیت‌های آلرژیک در اثر مصرف گیاهان مختلف بر روی پوست خود نشوند. در ادامه این مقاله به راهکارهای هومیوپاتی برای درمان پسوریازیس اشاره خواهیم کرد.

نقش هومیوپاتی در درمان پسوریازیس

یکی از موارد مهمی که بیمار مبتلا به پسوریازیس، باید موردتوجه قرار دهد این است که مدام در مقابل نور خورشید قرار بگیرد و آسیب دیدن پوست نیز جلوگیری کنند. روش درمانی هومیوپاتی برای درمان پسوریازیس یک روش محبوب است که در آن بیماری با توجه به شرایط هر بیماری موردبررسی قرار می‌گیرد و داروی موردنیاز از سوی پزشک هومیوپات تجویز خواهد شد. همچنین خوب است بدانید که هومیوپاتی قادر است تمام علائم و عوارض ناشی از پسوریازیس را نیز درمان کند.

هومیوپاتی برای درمان پسوریازیس

مزیت‌های درمان پسوریازیس با روش هومیوپاتی

پسوریازیس معمولاً اعضایی مانند دست، آرنج، زانو و پوست سر را درگیر می‌کند. البته در مواردی هم دیده شده روی ناخن هم ظاهر شود. با توجه به این موارد باید بگوییم که هومیوپاتی برای درمان انواع پسوریازیس و عوارض مختص به هر کدام راهکار مشخصی دارد. چراکه این روش درمانی روشی کلی‌نگر است و پزشک هومیوپات بعد از انجام بررسی‌های لازم برای هر بیمار درمان مشخص و منحصربه‌فردی را پیشنهاد می‌دهد. داروهای هومیوپاتی برای درمان پسوزیاریس نیز انواع مختلفی دارد که برای انواع مختلف این بیماری می‌توانند استفاده شوند.

قرمزی پوست

قرمزی پوست یکی از علائم شایع در پسوریازیس، است. هومیوپاتی برای درمان پسوریازیس می‌تواند علائم این‌چنینی و همین‌طور خشک شدن سطح پوست را از بین ببرد. علاوه بر این خارش نیز از دیگر علائم پسوریازیس در این حالت می‌تواند باشد که در روش درمانی هومیوپاتی برای آن روش مشخصی وجود دارد.

زخم و ترک

از دیگر عوارض پسوریازیس ایجاد زخم و ترک بر روی پوست است. این زخم‌ها با لمس و خاراندن ممکن است تشدید شوند. با این حساب خوب است بدانید که هومیوپاتی برای درمان پسوریازیس با این علائم نیز مفید خواهد بود.

آسیب به پوست سر

پسوریازیس گاهی اوقات ممکن است پوست سر را تحت تأثیر قرار دهد که تا کناره‌های گوش نیز گسترش یابد. ایجاد سوزش و خارش هم از دیگر علائم است که در این راستا هم هومیوپاتی برایش داروی خاصی دارد.

لک‌های مداوم

گاهی اوقات پسوریازیس ممکن است علائمی همیشگی را بر روی پوست ایجاد کنند و منجر به ایجاد لک شود. در این مورد هم هومیوپاتی با راهکارهای مفیدش می‌تواند این مشکل را درمان کند.

خارش و سوزش شدید

در هومیوپاتی داروی طبیعی وجود دارد که از گوگرد تشکیل شده است. بنابراین می‌تواند نقش مهمی در درمان داشته باشد. خوب است بدانید که این دارو می‌تواند منجر به کاهش علائمی همچون سوزش، خارش و سایر علائم که در شب بروز می‌کنند شود.

درمان ترک‌های عمیق روی پوست

یکی دیگر از علائم و عوارض پسوریازیس، ایجاد ترک‌‎های عمیق بر روی پوست است که هومیوپاتی می‌تواند نقش مؤثری در درمانش داشته باشد. همچنین این ترک‌ها ممکن است با درد و سوزش نیز همراه باشند.

شدت علائم در هوای سرد

گاهی اوقات علائم پسوریازیس، در هوای سرد ممکن است تشدید شود و منجر به آزردگی بیمار گردد که در این زمینه هم هومیوپاتی راهکارهای مشخصی را ارائه می‌دهد.

پسوریازیس روی ناخن

علاوه بر پوست سر، آرنج و زانو که اشاره کردیم پسوریازیس ممکن است در ناخن‌ها و همچنین پوست دست هم ایجاد شود و این اعضا را نیز درگیر کند. در این راستا باید بگویم که هومیوپاتی راهکار درمانی مشخصی برای پسوریازیس روی ناخن و همین‌طور به‌طور مشخص روی دست‌ها پیشنهاد می‌دهد.

سخن پایانی

انواع پسوریازیس، سلول‌های ایمنی پوست بدن را هدف قرار می‌دهند که منجر به پوسته‌پوسته شدن پوست خواهند شد. دلایل این موضوع هم همان‌طور که در مقاله اشاره کردیم می‌تواند متفاوت باشد و شامل عوامل ارثی و همچنین محرک‌های محیطی مانند استرس، مصرف برخی از داروها و یا مصرف الکل شود. علاوه بر این درمان و کنترل این بیماری موضوعی جدی است. چراکه در صورت عدم توجه و درمان می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های مزمن دیگری شود.

پس بهتر است راهکار مشخصی برای کنترل آن انتخاب شود. هرچند درمان قطعی برای درمان آن هنوز پیشنهاد نشده اما باید بگوییم روش‌های درمانی همچون هومیوپاتی برای درمان پسوریازیس می‌توانند تا اندازه زیادی این بیماری و عوارض ناشی از آن را کنترل کنند و کیفیت زندگی را به فرد مبتلا برگردانند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما تاکنون تجربه درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوزیاریس را با روش هومیوپاتی داشته‌اید؟ اگر بله خوشحال خواهیم شد، نظرات خود را در این باره در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم