با راهکارهای هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان آشنا شوید

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : جولای 13, 2020

برای درمان مشکلاتی مانند شکستگی استخوان شاید هیچ چیز به اندازه استراحت کردن و گوش دادن به توصیه های پزشک کارایی نداشته باشد. علاوه بر این روش هایی مانند هومیوپاتی نیز راهکارهایی موثر برای درمان دارند.

شکستگی استخوان یکی از آسیب‌های تلخی است که هر فردی ممکن است یک‌بار هم در طول زندگی خود با آن مواجه شود. جدای از درد و مراقبت‌هایی که باید برای بهبود استخوان شکسته انجام شود ممکن است چندهفته‌ای افراد درگیر شوند. در این راستا روش درمانی هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان راهکارهایی دارد که به تسریع روند درمان و همچنین کاهش عوارض بعدی ناشی از شکستگی استخوان کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید تا مروری بر مراقبت‌های لازم برای بهبود سریع‌تر شکستگی استخوان داشته باشیم و همین‌طور راهکارهای هومیوپاتی را در این زمینه بررسی کنیم.

broken-bones/ راهکارهای هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان

شکستگی استخوان

همه ما ممکن است چه در کودکی و یا بزرگ‌سالی شکستگی استخوان و دردسرهای بعدازآن را تجربه کرده باشیم. اغلب شکستگی‌ها در اتفاقات بسیار ساده و پیش‌پاافتاده نیز رخ می‌دهند. زمانی که استخوانی با آسیب شکستگی مواجه می‌شود، می‌بایست در هماهنگی مناسبی توسط پزشک تنظیم شود و بعدازآن باید فیکس شده و مدتی از آن مراقبت کرد. معمولاً بعد از ایجاد هماهنگی استخوان گچ گرفته می‌شود. این فرایند در اغلب شکستگی‌ها اتفاق می‌افتد. البته مواردی هم وجود دارد که کار به عمل جراحی می‌کشد. و مراحل بالا بعد از جراحی صورت می‌پذیرند. بااین‌حال روند درمان تقریباً طولانی و دردسرآفرین خواهد بود. چراکه استخوان باید طی این روند به حالت طبیعی خود بازگردد. حالا بماند که عوارض و دردهایی را نیز ممکن است به همراه داشته باشد.

بااین‌حال خوب است بدانید به‌طورکلی یک استخوان شکسته 6 تا 12 هفته طول می‌کشد تا کامل بهبود یابد. البته توجه داشته باشید که جوش خوردگی و تریم استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان سریع‌تر از بزرگ‌سالان رخ می‌دهد. البته در سنین پیری اگر فرد بیماری خاصی نیز نداشته باشد می‌توان به درمان سریع شکستگی استخوان ناشی از ضرب‌دیدگی امیدوار بود.

مراقبت‌های خانگی برای شکستگی استخوان

اولین و فوری‌ترین اقدام برای درمان شکستگی استخوان، مراجعه به پزشک است. بعد از مراجعه و اقدامات درمانی مناسب در بهترین حالت فرد باید به مدت چند هفته‌ای به استخوان خود استراحت دهد تا بهبود یابد. در کنار استراحت کارهای دیگری نیز هستند که به روند درمان نیز کمک خواهند کرد و عوارض و دردهای ناشی از شکستگی استخوان را کاهش می‌دهند. در ادامه تعدادی از این مراقبت‌ها را بیان می‌کنیم:

به تغییر رنگ انگشتان دقت کنید

اگر در طول درمان شکستگی با هر گونه تغییر رنگی در انگشتان پا یا دست و یا در نزدیکی عضو آسیب‌دیده مواجه شدید حتماً با پزشک معالج مشورت کنید. علاوه بر تغییر رنگ بی‌حسی و تورم نیز از دیگر علائمی است که باید پزشک در جریان آن قرار بگیرد و راهکارهای لازم را ارائه دهد.

مبارزه با خارش و هوای سرد

نباید به عضو شکسته شده تا زمان بهبودی کامل دست بزنید. بااین‌حال اگر با خارش مواجه شدید می‌توانید عضو شکسته را در معرض باد خنک قرار دهید تا تسکین یابد.
در کنار مراقبت‌ها یک سری مواد غذایی هم برای تقویت استخوان‌ها نیاز است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده و فواید هر نیز کدام برای استخوان‌های شکسته بیان‌شده است.

غذاهای حاوی پروتئین را در رژیم غذایی خود قرار دهید

/ پروتئین برای شکستگی استخوان / protein

بیش از نیمی از ساختار استخوان از پروتئین تشکیل شده است. هنگامی‌که استخوانی در بدن شکسته می‌شود، بدن نیاز به پروتئین و ویتامین‌های بیشتری برای ترمیم و ساختن استخوان جدید نیاز خواهد داشت. همچنین پروتئین کمک خواهد کرد تا بدن بتواند کلسیم بیشتری را جذب کند. که البته کلسیم نیز یک ماده مفید برای استخوان‌ها به شمار می‌رود. در مورد غذاهایی که می‌توانند پروتئین موردنیاز بدن را نیز تأمین کنند، می‌توانیم به گوشت، ماهی، پنیر، شیر، آجیل، لوبیا، سویا و غلات غنی‌شده اشاره کرد.

کلسیم را فراموش نکنید

/ calcium / کلسیم هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوانcalcium

کلسیم یک ماه قوی است که به داشتن استخوان‌های قوی کمک خواهد کرد. بنابراین غذاها و نوشیدنی‌ای حاوی کلسیم می‌توانند به بهبود شکستگی‌های استخوان و تقویت آن کمک کنند. همه بزرگ‌سالان باید روزانه 1000 تا 1200 میلی‌گرم کلسیم را دریافت کنند که البته اگر فردی این میزان کلسیم را در روز دریافت نمی‌کند، می‌بایست با تجویز پزشک از مکمل‌های کلسیم استفاده کند. شیر، دوغ، پنیر، گردو، کلم بروکلی، سویا، لوبیا، بادام، غلات غنی‌شده و آب‌میوه منابعی سرشار از کلسیم هستند.

ویتامین D

vitamin-d/ ویتامین D برای شکستگی استخوان

ویتامین D دیگر ماده مفید برای تقویت استخوان‌ها است. درواقع این ویتامین کمک خواهد کرد تا بدن بتواند از کلسیم دریافتی جهت تقویت استخوان‌ها حداکثر استفاده را کند. درواقع برای تأمین ویتامین D حضور روزانه 15 دقیقه در مقابل نور خورشید باعث خواهد شد تا این ویتامین برای بدن تأمین شود. علاوه بر این ویتامین D در غذاهایی مانند زرده تخم‌مرغ و روغن جگر ماهی، جگر، شیر غنی‌شده یا ماست و همین‌طور آب‌میوه‌های غنی‌شده موجود است.

ویتامین C

کلاژن یک پروتئین بسیار مهم برای تقویت ساختار استخوان‌ها و مفید برای درمان شکستگی استخوان است. درواقع کلاژن می‌تواند به بهبود شکستگی استخوان‌ها نیز کمک کند. برای دریافت این پروتئین تنها لازم است که میوه‌ها و سبزی‌های تازه را در برنامه غذایی خود بگنجاند. البته دقت داشته باشید محصولات پخته‌شده یا یخ‌زده ممکن است ویتامین C خود را از دست بدهند، در این راستا سعی کنید تا از غذاهای تازه استفاده کنید. منابع ویتامین C معمولاً مرکبات، کیوی، انواع توت‌ها، گوجه‌فرنگی، فلفل، سیب‌زمینی و سبزیجات سبز هستند.

آهن

iron/ آهن برای درمان شکستی استخوان

اگر شما جزو افرادی هستید که کم‌خونی ناشی از فقر آهن دارید ممکن است، روند درمان شکستگی استخوان در شما به آهستگی صورت پذیرد. درواقع آهن به ساختن کلاژن موردنیاز استخوان‌ها کمک می‌کند و نقش مهمی در جذب اکسیژن از سوی استخوان‌ها خواهد داشت. مواد غرایی حاوی آهن عبارت‌اند از: گوشت قرمز، گوشت مرغ یا بوقلمون، تخم‌مرغ، میوه‌های خشک، سبزی‌های سبز، نان کامل، دانه‌ها و غلات غنی‌شده.

پتاسیم

potasium/پتاسیم برای درمان شکستگی استخوان

گنجاندن این ماده معدنی در غذاها کمک خواهد کرد تا بدن شما کلسیم کمتری را دفع کند. گفتنی است که میوه‌های تازه سرشار از پتاسیم هستند. موز، آب‌پرتقال، سیب‌زمینی، آجیل، دانه‌ها، ماهی، گوشت و شیر از منابع حاوی پتاسیم هستند که مصرف آن‌ها می‌تواند نیاز بدن به این ماده معدنی را تأمین کند.

علاوه بر مواردی که در بالا بیان شد خوب است که تا بهبودی استخوان‌های شکسته از مصرف موادی حاوی الکل، نمک و کافئین خودداری کنید. درواقع مصرف این موارد سرعت روند بهبود را کاهش خواهند داد. به‌عنوان‌مثال مصرف نمک بیش‌ازاندازه باعث خواهد شد تا کلسیم بیشتری از بدن دفع شود. درنتیجه استخوان‌ها ضعیف شده و دیرتر ترمیم می‌شوند. مصرف کافئین نیز درواقع همین مشکل را ایجاد خواهد کرد. درواقع درنتیجه زیاد شدن بیرون‌روی‌ها کلسیم از بدن شما دفع خواهد شد.

روش درمانی هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان

درواقع هومیوپاتی یکی از شاخه‌های طب پزشکی کهن است که قدمتی نزدیک به 200 سال دارد. در این زمینه باید بگوییم که هومیوپاتی برای کاهش درد، تورم، پیچ‌خوردگی و تغییر رنگ بعد از شکستگی استخوان می‌تواند مفید باشد و روند بهبودی را سریع‌تر و راحت‌تر خواهد کرد. علاوه بر این تحقیقات اخیر نیز این موضوع را ثابت کرده‌اند که می‌توان امروزه از روش‌ درمانی هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان استفاده کرد. در ادامه ما چند راهکار از طب هومیوپاتی در کاهش درد و همین‌طور درمان شکستگی استخوان بیان خواهیم کرد. همچنین در صورتی که به شناختن داروهای هومیوپاتی در این زمینه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آشنایی با داروهای هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان را مطالعه کنید.

homeopathy-and-broken-bones/ راهکارهای هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان

درمان درد و تورم ناشی از شکستگی استخوان

استخوان‌های شکسته معمولاً با درجه‌ای از آسیب و بافت نرم مواجه می‌شوند. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد درد، تورم و همچنین تغییر رنک استخوان شود. در این راستا می‌توان بلافاصله بعدازاینکه شکستگی رخ داد از روش هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان استفاده کرد. در این صورت عوارض یاد شده مانند درد، تورم و همچنین تغییر رنگ استخوان‌ها بروز نمی‌کند.

کاهش عوارض شکستگی استخوان

همچنین هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان قادر است علائمی مانند تب و داغی استخوان‌ها که در اثر شکستگی بروز می‌کند را کاهش دهد. علاوه بر این درد ناشی از شکستگی استخوان نیز می‌تواند بهبود یابد.

درمان عصب

روش درمانی هومیوپاتی می‌تواند برای درمان آسیب‌هایی که منجر به آسیب به عصب می‌شوند نیز مؤثر باشند. درواقع این نوع از شکستگی‌ها معمولاً در استخوان‌های انگشتان دست یا پا رخ می‌دهد. البته جالب است بدانید برای درمان آسیب‌های وارده به عصب بدون شکستی نیز هومیوپاتی می‌تواند از روش درمانی مشخصی جهت بهبود بیمار استفاده کند.

کمک به آسیب های پریوستئومی

روش درمانی هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان می‌تواند در درمان ضرب‌دیدگی‌ها و آسیب‌های پریوستئومی نیز مفید واقع شود. درواقع هم ضرب‌دیدگی و هم آسیب‌های پریوستئومی در پی شکستگی استخوان رخ می‌دهند. در این حالت برای کاهش درد و عوارضی مانند ضعف استخوان‌ها می‌تواند از روش درمانی هومیوپاتی استفاده کرد. گفتنی است این درمان معمولاً بعد از درمان جوش خوردگی و کاهش درد استخوان می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد تا استخوان‌ها را تقویت کند.

کاهش درد

استخوان‌های شکسته اغلب بعد از مدتی شروع به ترمیم خود خواهند کرد. در این راستا نیز هومیوپاتی برای درمان استخوان شکسته می‌تواند و کمک به تسکین درد می‌تواند استفاده شود. درواقع کاهش درد یکی از کمک‌های اولیه‌ای است که هومیوپاتی می‌تواند در درمان عارضه‌های مختلف حضور داشته باشد. در مقاله راهکارهای هومیوپاتی برای کاهش انواع دردها نیز به این موضوع اشاره شده است.

broken-bones/ راهکارهای هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان

کاهش عوارض بعد از بهبود

علاوه بر درمان شکستی استخوان توسط هومیوپاتی باید بگوییم گاهی در افراد کهنسال حتی بعد از بهبودی نیز عوارضی مانند درد مشاهده می‌شود. در این راستا نیز هومیوپاتی با به‌کارگیری داروهایی می‌تواند عوارض ناشی از شکستگی استخوان را کم کند.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان راهکارهای مخصوصی دارد. در این راستا پزشک هومیوپات با تشخیص نوع شکستگی و اینکه بیمار در چه مرحله‌ای قرار دارد، روش یا رو‌ش‌های درمانی موردنیاز را تجویز خواهد کرد. البته همه این‌ها در مواردی است که فرد نیازی به جراحی نداشته باشد. بااین‌حال بعد از عمل جراحی هم هومیوپاتی برای کاهش درد و عوارض ناشی از آن راهکارهای مشخصی دارد.

نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا تاکنون از روش هومیوپاتی برای درمان شکستگی استخوان و عوارض ناشی از آن استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرتان خود را درباره این روش درمانی و یا به‌طورکلی شکستگی‌های استخوان با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم