هومیوپاتی برای درمان سرگیجه چه راهکارهایی دارد؟

نویسنده : دکتر غلامرضا عسگری تاریخ انتشار : ژوئن 7, 2020

سرگیجه از آن دست از نشانه هایی است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در مواردی زنگ خطر برای ابتلا به بیماری خاصی باشد و گاهی اوقات نیز گذرا است. با این حال هومیوپاتی برای درمان سرگیجه راهکارهایی دارد که ما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

سرگیجه به خودی خود یک مریضی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و علامتی از بیماری دیگری باشد. افرادی که مبتلا به سرگیجه هستند ممکن است در راه رفتن و یا حتی ایستادن مشکل داشته باشند. که این عدم تعادل منجر به افتادن خواهد شد. بنابراین سرگیجه مشکلی است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد.

اما همیشه درمان مشخصی ندارد و گاهی هم ممکن است بی‌دلیل اتفاق بیفتد اما برخی از روش‌های خانگی هستند که می‌توانند سرگیجه را کاهش دهند. از طرفی در مورد درمان هم اگر روش‌های رایج پزشکی برای درمان سرگیجه پاسخگو نبودند می‌توان از روش درمانی هومیوپاتی برای درمان سرگیجه استفاده کرد. با ما همراه باشید تا به سرگیجه و راه‌های مبارزه با آن و همچنین تأثیر هومیوپاتی در درمان آن نگاهی داشته باشیم.

درمان سرگیجه/ Dizziness care

سرگیجه چیست؟

سرگیجه درواقع احساس چرخش سر است که معمولاً ر حالت ثابت و بدون حرکت اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات سرگیجه تنها یک بار اتفاق می‌افتد اما گاهی هم ممکن است به دلایل مختلفی باشد. گاهی اوقات تهوع و استفراغ نیز با سرگیجه همراه است. از جمله عوامل شایعی که منجر به سرگیجه می‌شوند ممکن است برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، آسیب‌های وارده بر سر، میگرن، فشارخون بالا و سایر عوامل باشد. در این راستا هومیوپاتی برای درمان سرگیجه می‌تواند مؤثر باشد و چون در این روش از داروهای طبیعی استفاده می‌شود می‌توان بدون عارضه خاصی سرگیجه را درمان کرد. درواقع هومیوپاتی نه‌تنها شدت و میزان سرگیجه را کاهش می‌دهد بلکه ایمنی عمومی بدن را نیز افزایش خواهد دارد.

حقایقی در مورد سرگیجه

– سرگیجه ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه داشته باشد.
– در درمان سرگیجه باید دلیل آن مشخص شود.
– داروهای مناسب سرگیجه می‌توانند آن را درمان کنند و تهوع را نیز از بین ببرند.

نشانه‌های سرگیجه

علاوه بر چرخش سر سرگیجه می‌تواند علائم دیگری داشته باشد. از جمله علائم سرگیجه می‌توان به حالت تهوع یا استفراغ، حرکات غیرطبیعی چشم، سردرد، تعریق، صدای زنگ گوش، از دست دادن شنوایی، دوبینی و ضعف دست و پا اشاره کرد.

درمان سرگیجه/ Dizziness careدلایل سرگیجه

سرگیجه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. درواقع هنگامی‌که سرگیجه رخ می‌دهد همان‌طور که در بالا بیان کردیم ممکن است تداخل بین سیستم بینایی یا شنوایی و تعادل ایجاد شود. از جمله دلایل سرگیجه می‌توان به عواملی مانند کم خونی و آنچه که در ادامه می‌آید، اشاره کرد:

ویروس سرماخوردگی: برخی از ویروس‌های سرماخوردگی می‌تواند باعث التهاب و عفونت گوش شوند. این نوع از سرگیجه بعد از برطرف شدن و از بین رفتن ویروس می‌تواند خوب شود. اما گاهی دوباره رخ خواهد داد. برای پیشگیری و درمان همیشگی آن روش درمانی هومیوپاتی پیشنهاد می‌شود.

آسیب سر و گردن: از دیگر دلایل سرگیجه، آسیب‌هایی است که ممکن است به سر و یا گردن در اثر اتفاقات مختلف وارد شود.

سکته مغزی: دلیل دیگر سرگیجه سکته مغزی است که باعث عدم تعادل شدید خواهد شد.

برخی از بیماری‌های گوش: برخی از بیماری‌های گوش داخلی هم هستند که می‌توانند موجبات سرگیجه را فراهم کنند. درواقع این مشکل باعث التهاب عصب خواهد شد و سرگیجه اتفاق می‌افتد.
سندروم منیر: سندروم منیر یک بیماری داخلی گوش است که سرگیجه دورانی از علائم آن محسوب می‌شود.

 

درمان سرگیجه

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در هر روش درمانی برای درمان سرگیجه استفاده می‌شود این است که دلیل آن مشخص شود. بااین‌حال درمان خیلی سریع‌تر و راحت‌تر صورت می‌پذیرد. اما این د ر حالی است که برخی از سرگیجه‌ها به‌راحتی در خانه درمان می‌شوند و نیازی به روش‌های درمانی خاصی ندارند. اما اگر سرگیجه با روش‌های خانگی بهبود نیافت و درعین‌حال تمایلی به استفاده از طب رایج و مصرف داروهای شیمیایی ندارید ما به شما روش‌های درمانی طب سنتی مانند هومیوپاتی برای درمان سرگیجه را پیشنهاد می‌دهیم. که در این مطلب بعد از اشاره به روش‌های درمان خانگی به نقش هومیوپاتی در درمان این عارضه می‌پردازیم.

درمان سرگیجه با روش‌های خانگی

علاوه بر مواردی که در بالا اشاره کردیم، کم آبی بدن، کم خوابی، قند خون پایین و خستگی می‌توانند دلایلی برای سرگیجه باشند. اگر دچار خستگی مزمن هستید، می‌توانید به مقاله راهکارهای هومیوپاتی برای درمان سندروم خستگی مزمن مراجعه کنید. در ادامه راهکارهایی خانگی را برای درمان سرگیجه‌های معمول بیان می‌کنیم. اما توجه داشته باشید که در صورت عدم بهبودی و ادامه سرگیجه می‌بایست برای درمان آن اقدام کنید و دلیل آن را بیابید.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل برای درمان سرگیجه / ginjer

تحقیقات علمی در طب سوزنی نشان می‌دهند که چای زنجبیل می‌تواند اثرات سرگیجه را کاهش دهند. برای تهیه دمنوش زنجبیل کافی است ریشه زنجبیل را در آب جوش انداخته به مدت 5 دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد و بعد آن را میل کنید. اگر مزه تلخ آن را دوست نداشتید می‌توانید آن را با عسل میل کنید.

انواع بادام

انواع بادام‌ها منابعی سرشار از ویتامین‌های A، B و E هستند که می‌توانند به طرز چشمگیری به کاهش سرگیجه کمک کنند. درواقع ویتامین‌های یادشده می‌توانند سرگیجه را کاهش دهند.

 آب

سعی کنید در طول روز بتوانید 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب کم آبی بدن را جبران خواهد کرد و نشانه‌های سرگیجه را نیز از بین می‌برد. و مواد سمی بدن را دفع کند.

سرکه سیب و عسل

سرکه سیی و عسل برای درمان سرگیجه

هم سرکه سیب و هم عسل دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هستند و می‌توانند جریان رسیدن خون به مغز را به‌خوبی کنترل کنند. با این حساب برای درمان سرگیجه موادی مفید محسوب می‌شوند.

روش درمانی هومیوپاتی برای سرگیجه

شواهد و مطالعات زیادی وجود دارند که اثبات می‌کنند روش درمانی هومیوپاتی برای درمان سرگیجه می‌تواند مؤثر باشد و درصد زیادی از بیماران از طریق این روش می‌توانند درمان شوند. درواقع در روش درمانی هومیوپاتی پزشک هومیوپات با بررسی شرایط بیمار نوع سرگیجه را تشخیص داده و دارویی متناسب با نوع سرگیجه تجویز خواهد کرد. در ادامه به انواع سرگیجه که می‌توانند توسط داروهای هومیوپاتی درمان شوند اشاره خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با اسم داروها می‌توانید به مقاله روش درمان هومیوپاتی برای سرگیجه که نام داروها در آنجا اشاره شده است، مراجعه کنید.

هومیوپاتی برای درمان سرگیجه/ Dizziness care

سرگیجه با سردرد حاد

برخی از سرگیجه‎ها ممکن است با سردرد حاد همراه باشند. این نوع سردرد با لمس و فشار سر بهبود می‌یابند. همچنین در این نوع سرگیجه نیز ممکن است بدن گرمای بیش‌ازحدی را نیز تجربه کند.

سنگین بودن پلک و مشکلات بینایی

در برخی از سرگیجه‌ها بیمار احساس سنگینی پلک می‌کند. همچنین این نوع از سرگیجه ممکن است تعادل راه رفتن وی را نیز تحت تأثیر قرار دهد، باعث ایجاد سردرد و یا دوبینی شود. بنابراین زمانی که چشم‌ها سنگین می‌شوند نشانه‌های خوبی هستند که هومیوپاتی می‌تواند درمان قطعی برای آن داشته باشد.

کم خونی یا اسها

یکی دیگر از دلایل سرگیجه ممکن است کم خونی یا اسهال مزمن باشد که منجر به کم آبی بدن خواهد شد. در کنار نوشیدن آب که به این نوع سرگیجه کمک می‌کند، روش درمانی هومیوپاتی برای درمان سرگیجه هم راهکار درمانی مشخصی دارد. درواقع این روش کمک می‌کند تا کم آبی بدن جبران شود و بدین‌وسیله فرد بتواند تعادل و سلامتی خود را به دست آورد.

سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ

هومیوپاتی برای درمان سرگیجه در نوعی که با تهوع و استفراغ نیز همراه است، می‌تواند درمان مؤثری را ارائه دهد و درمان ریشه‌ای سرگیجه را به ارمغان آورد.

سرگیجه در افراد سالخورده

برخی از داروهای روش هومیوپاتی برای درمان سرگیجه مناسب افراد سالخورده است. درواقع این دست از افراد ممکن است سرگیجه‌های دورانی را در برخی از شرایط کنند. همچنین این روش درمانی برای افرادی که صبح‌ها در زمان خارج شدن از رختخواب سرگیجه دارند نیز می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.همچنین برای افراد مسن فسفر می‌تواند مداوا کننده سرگیجه باشد.

سرگیجه براثر سندروم منیر

از آنجایی که سندروم منیر یکی دیگر از دلایل سرگیجه است، هومیوپاتی برای درمان این نوع سرگیجه هم داروی مشخصی دارد. این دسته از افراد همراه سرگیجه عرق می‌کنند و گاهی نیز حالت تهوع به آن‌ها دست می‌دهد.

هومیوپاتی برای درمان سرگیجه/ Dizziness care

مزایای هومیوپاتی برای درمان سرگیجه

درواقع هومیوپاتی برای درمان سرگیجه یک رویکرد عالی و طبیعی است. چراکه داروهای تجویز شده از سوی پزشک هومیوپات از مواد طبیعی و معدنی هستند و هیچ‌گونه عوارض خاصی را نیز به همراه ندارند. کاری که پزشک هومیوپات انجام می‌دهد، این است که نوع سرگیجه و دلایل سرگیجه را تشخیص خواهد داد و متناسب با آن دارویی مناسب و میزان مصرف را پیشنهاد می‌دهد و توصیه‌هایی را نیز درباره نحوه مصرف دارو برای بیماران ارائه خواهد داد.

همان‌طور که بیان شد متوجه شدیم که سرگیجه نمی‌تواند مشکل چندان خطرناک و حادی باشد و ممکن است هرکدام از ما یک بار هم که شده آن را در دوران زندگی خود تجربه کنیم. اما مسئله مهم در این مورد این است که در صورت ادامه‌دار بودن می‌بایست حتماً دلایل سرگیجه مشخص شود و نسبت به درمان آن نیز اقدام کرد. چراکه دلایل سرگیجه می‌توانند خیلی بیشتر از خود سرگیجه دردسرساز شوند. از طرفی درمان سرگیجه به بالا بردن کیفیت سبک زندگی نیز کمک خواهد کرد. پس بهتر است که چنین نشانه‌هایی جدی گرفته شوند. اگر شما هم تاکنون تجربه ابتلا به سرگیجه داشته‌اید و یا برای درمان آن از روش‌های طب سنتی مانند هومیوپاتی استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات و سوالتان را با ما به اشتراک بگذارید ! ارسال دیدگاه

درباره نویسنده :

دکتر غلامرضا عسگری - بیش از 20 سال است که به عنوان پزشک، هومیوپات و مشاور فعالیت می کنم. هم اکنون به عنوان پزشک هومیوپات، Weight Coaching و محقق آب های طبی در کانادا، با کمک Telemedicine به عنوان پزشک مشاور و مدرس هومیوپاتی مشغول فعالیت هستم.

خواندن این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم